Sökning: "Johanna Tovesson"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Johanna Tovesson.

  1. 1. BILDENS TRE NYANSER AV GRÖNT

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Tovesson; Filippa Olsson; Tora Hammer; [2020]
    Nyckelord :Grön marknadsföring; hållbarhet; hållbarhetsrapport; semiotik; visuell kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Bidra till fördjupade kunskaper om hur företag kan använda sig av semiotiska resurser i bilder för att positionera sig som hållbara Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie med semiotisk metod Teoretiska perspektiv: Uppsatsen utgår från teorier om hållbarhet, semiotik samt visuell kommunikation Empiri: Studien granskar bilder från de tre fallorganisationerna Ikea, Swedfund och Eternes prisbelönade hållbarhetsrapporter från 2015 Resultat: Studien visar att semiotiska resurser såsom kontrasterande och förvånande kontexter, anspelningar på tid samt förnyade samhällsstrukturer är vanligt förekommande och effektiva sätt att kommunicera hållbarhet. Studien visar även att ekologisk och social hållbarhet prioriteras framför ekonomisk hållbarhet, samt att social hållbarhet porträtteras genom avståndstagande från förlegade samhällsstrukturer. LÄS MER

  2. 2. "Hur attraherar vi rätt?" -En kvalitativ undersökning av hur sex svenska IT-konsultföretag använder sig av employer branding i rekryteringen av nya medarbetare.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Johanna Tovesson; Clara Medin; [2018]
    Nyckelord :Employer branding; IT-konsultföretag; IT-profiler; rekrytering; attrahera; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Undersökningen tog ansats i den bristkompetens som finns på dagens arbetsmarknad inom IT. Syftet med studien var därför att studera hur olika IT-konsultföretag använder sig av employer branding i rekryteringen av nya medarbetare. Ur detta kunde även diverse likheter och skillnader mellan företagen urskiljas. LÄS MER