Sökning: "Josefin Martinsson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Josefin Martinsson.

  1. 1. "Kan hajar flyga i din lek?" : En kvalitativ studie om förskollärares tal om att delta i barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Josefin Liljegren; Sara Martinsson; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; deltagande; lämpligt sätt; begrepp; intentioner; barns lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka begrepp som förekommer i förskollärares tal om att delta i barns lek i förskolan. Frågeställningen berör vilka intentioner som blir synliga i förskollärares tal om att delta i barns lek med utgångspunkt i Skolverkets (2018) formulering att arbetslaget ska följa och leda lek på lämpligt sätt. LÄS MER

  2. 2. Prostitutionen i Jämtlands län : En kvalitativ undersökning av samverkansprocessen inom länet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Kriminologi

    Författare :Josefin Kiuttu; Mikaela Martinsson; [2020]
    Nyckelord :prostitution; collaboration; Jämtland; feminism; action plan; prostitution; samverkan; Jämtland; feminism; handlingsplan;

    Sammanfattning : Prostitution in the county of Jämtland - A qualitative study on the collaboration processThe purpose of the study was to analyse how the collaboration process work as regardsprostitution in the county of Jämtland between stakeholders (e.g. social services, police,women’s aid). LÄS MER

  3. 3. Uppmuntran till muntlig matematisk kommunikation : En empirisk studie som undersöker i vilken omfattning sommatematiklärare och matematikläromedel främjar den muntligamatematiska kommunikationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefin Martinsson; [2018]
    Nyckelord :Matematikläromedel; muntlig kommunikation; lärarens roll; kommunikativa konstellationer; kommunikation som mål och kommunikation som medel;

    Sammanfattning : Matematikläromedel och matematiklärare spelar en stor roll i dagens matematikundervisning. Syftet med den här empiriska studien är att belysa hur två aktörer i matematikklassrummet, matematikläromedel och matematiklärare, främjar eleverna till att muntligt kommunicera matematik . LÄS MER

  4. 4. "Det är bara appen som behövs!" : En studie om förskollärares upplevelser av Förskoleappen som digitalt hjälpmedel vid dokumentation och pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Josefin Johannesson; Lina Martinsson; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; Förskoleappen; dokumentation; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Uppsatsens övergripande syfte är att synliggöra hur förskollärare upplever arbetet med dokumentation och pedagogisk dokumentation i det digitala hjälpmedlet Förskoleappen. Frågeställningarna som besvaras i studien är: På vilket sätt beskriver och upplever förskollärarna Förskoleappen som ett hjälpmedel vid dokumentation av verksamheten? På vilket sätt beskriver och upplever förskollärarna Förskoleappen som ett hjälpmedel vid pedagogisk dokumentation? Vilka fördelar och nackdelar beskriver och upplever förskollärarna vid användandet av Förskoleappen? Studien är kvalitativ och den metod som har använts för att besvara syfte och frågeställningarna är semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Muntlig matematisk kommunikation i relation till grundskolans fem förmågor : En litteraturstudie som behandlar vad den muntliga matematiska kommunikationen har för betydelse för elevernas möjlighet till att utveckla grundskolans fem matematiska förmågor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josefin Martinsson; [2017]
    Nyckelord :Oral communication; math*; pupils; middle school; classroom; communication; matematik; kommunikation; Oral communication; math*; pupils; middle school; classroom; communication; matematik; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att ta reda på huruvida muntlig matematisk kommunikation kan stödja elevernas utveckling av grundskolans fem förmågor. Studien påvisar att muntlig kommunikation är ett undervisningsmoment som ej får förbises för elevernas möjlighet att uppnå grundskolans förmågor. LÄS MER