Sökning: "Kändisskap i media"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Kändisskap i media.

  1. 1. “I suppose if it ́s Kim K I like blondes” : En kvalitativ analys av Kim Kardashians Instagram ur ett genus-, kändisskap- och maktperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Charlie Hedberg; Clara Klingstedt; [2023]
    Nyckelord :Kim Kardashian; celebrity; gender; power; Instagram; intersectionality; marketing;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the portrayal of Kim Kardashian based on the images taken for the interview in Interview Magazine, as well as how the portrayal can be understood based on the intersection between gender, celebrity and power perspectives. The study also examines the comment section of the post that Kim Kardashian published on her Instagram page in conjunction with the interview in order to find out how her followers reacted to the pictures. LÄS MER

  2. 2. Medias makt och jämställdhet : En kvalitativ innehållsanalys av hur svensk nyhetsmedia gestaltar genus inyhetsrapporteringen rörande kändisar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Runqvist; [2021]
    Nyckelord :Gender Stereotypes; fame; Swedish news media; inequality; power structure; gender roles; Genusstereotyper; kändisskap; svensk nyhetsmedia; jämställdhet; maktstruktur; könsroller;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with a sociological understanding of how Swedish news media contribute to “doing” and maintaining gender in society as a result of their choices in the media around high profile people (“celebrities”). Previous research has studied gender and the media from other angles, but mostly focused on the fact that women are subordinate to men, rather than questioning how that is maintained by the media. LÄS MER

  3. 3. Lars-Inge Svartenbrandt och Clark Olofsson, kändisar och brottslingar : Hur kvällstidningarna har framställt Lars-Inge Svartenbrandt och Clark Olofsson

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jennifer Iversen; Felicia Liljehäll; [2021]
    Nyckelord :brott; nyhetsmedia; kvällstidningar; brottslingar; kändisar; kändisskap; true crime; Lars-Inge Svartenbrandt; Clark Olofsson;

    Sammanfattning : Studien innefattar hur Aftonbladet och Expressen har framställt två kända kriminella svenska män, Clark Olofsson och Lars-Inge Svartenbrandt, i sina artiklar. I studien undersöks mediebilden av Clark Olofsson och Lars-Inge Svartenbrandt, har de blivit framställda som brottslingar och som kändisar? Artiklar om Clark Olofsson är hämtade från år 1972, 1979, 2008 samt 2009. LÄS MER

  4. 4. Fallet “ASAP Rocky” : En kvalitativ innehållsanalys av gestaltningen av kändisskap och våldsbrott i svensk nyhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marika Eld; Hanna Karlsson; [2021]
    Nyckelord :ASAP Rocky; celebrity; qualitative content analysis; crime; portrayal of victims; perpetrator; Aftonbladet; Dagens Nyheter; ASAP Rocky; kändisar; kvalitativ innehållsanalys; brott; porträttering av offer; porträttering av förövare; Aftonbladet; Dagens nyheter;

    Sammanfattning : In the summer of 2019, ASAP Rocky, or Rakim Meyers as his real name is, was suspectedand later convicted of assault after a gig in Stockholm. The incident and the subsequent courtproceedings received a great deal of attention in the Swedish media. LÄS MER

  5. 5. Porträtteringen av Greta Thunberg i media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lejla Pivalic; [2020]
    Nyckelord :aktivism; proteströrelse; kändis; kvinnor i media; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Klimatet har blivit en av dagens största frågor på den politiska agendan. Detta har lett till att nya typer aktivister har tillkommit. En av dessa klassas även som kändis – den ”vanliga” kändisen. LÄS MER