Sökning: "Kärlek"
Visar resultat 1 - 5 av 754 uppsatser innehållade ordet Kärlek.
1. Sådan Fader, sådan Son? : Kort och gott om Guds vrede
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för civilsamhälle och religionSammanfattning : Genom en innehållslig idéanalys av Gustaf Auléns bok ‘Den kristna försoningstanken’ och Agne Nordlanders bok ‘Korsets mysterium’ med C. Baxter Krugers teologiska ståndpunkt i hans bok ‘Jesus and the Undoing of Adam’ som den vetenskapliga utgångspunkten för min analys ger jag mig i kast med ett tidlöst ämne som ställer mig i en mångtusenårig tradition. LÄS MER
2. Från häxa till sann kärlek : En narrativ analys av förändringen mellan klassiska och moderna Disney-skurkar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Hederns plats i svenskämnet : En didaktisk litteraturanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorikSammanfattning : I uppsatsen undersöks den didaktiska potentialen i två verk som behandlar temat hedersrelateratvåld och förtryck. Det är en känslig samhällsfråga som kan leda till stigmatisering av folkgrupper eller personer med vissa religiösa trosuppfattningar. LÄS MER
4. "Not your darlings – but their mother's!" : Interpretative Difficulties with "Love" in Euripides' Medea
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorikSammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to achieve philosophical clarity on an interpretative problem I have been struggle with in Euripides’ Medea: That Medea murders her own children, while claimingto love them. Situated within the philosophical and literary tradition of ordinary language philosophy and ordinary language criticism, the thesis draws on ideas, theoretical discussions, and concepts from Ludwig Wittgenstein, Toril Moi, Stanley Cavell, Cora Diamond, and Niklas Forsberg – but also Søren Kierkegaard. LÄS MER
5. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER