Sökning: "Könspositionering"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Könspositionering.

  1. 1. ”Vi ska spela musik, det är rätt könlöst” : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till jämställd representation i ensemblerepertoar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Evelina Skog; [2020]
    Nyckelord :Genus; könspositionering; förebilder; ensembleundervisning; musik;

    Sammanfattning : Historiskt har kvinnor inom pop- och rockmusik varit underrepresenterade i förhållande till männen. Detta medför att musicerande kvinnor har svårare att hitta kvinnliga förebilder att imitera och spegla sig i. I gymnasieskolans styrdokument står det att innehåll och upplägg ska präglas av ett jämställdhetsperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Krigsdans & Elsa-gubbar : En kvalitativ observationsstudie om materials agens i förhållande till barns möjligheter och begränsningar till könspositionering i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Lindahl; Eva Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Könspositionering; material; samhandling; makt; diskurs; förskola; flickor och pojkar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka möjligheter och begränsningar som ges då barn positionerar sig själva och varandra utifrån olika könsmönster i samhandlandet med återvinningsmaterial samt andra material i förskolans verksamhet. Vår utgångspunkt i sammanhanget är att kön är något som är socialt konstruerat utifrån en föreställning om vad som är kvinnligt och manligt, en tvådelad kategorisering av kön, och att dessa föreställningar både styr och begränsar hur flickor och pojkar görs olika (Eidevald 2011, s. LÄS MER

  3. 3. Flickor och pojkar eller tusen pyttesmå kön : Posthumanistiska perspektiv på könade tillblivelser i förskolans pedagogiska dokumentationer

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Sjömilla; [2014]
    Nyckelord :kön; genus; flickor; pojkar; förskola; pedagogisk dokumentation; posthumanism; intra-aktioner; nätverk; poststrukturalism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur flickor och pojkar framträder i förskolans pedagogiska dokumentation samt hur dessa könspositioner kan framträda på andra sätt när bilderna samläses med posthumanistiska teorier och begrepp. Diskursiva och diffraktiva analyser har genomförts på några förskolors pedagogiska dokumentationer utifrån frågeställningar om vilka diskurser om kön som materialiseras i bildmaterialet samt hur posthumanistiska begrepp kan bidra till en annan förståelse för barnens könspositionering. LÄS MER

  4. 4. På manliga villkor - det maskulina föräldraskapets diskurs

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Per Andersson; [2007]
    Nyckelord :föräldrautbildning; maskulinitet; familj; genus;

    Sammanfattning : Föräldrautbildningen vid barnmorskemottagningar har till uppgift att förbereda föräldrar inför förlossning och kommande föräldraskap. Med avstamp i mina egna upplevelser av att bli förälder ville jag analysera diskursen inom detta område. LÄS MER