Sökning: "KASAM-theory"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet KASAM-theory.
1. Hur mår Stockholms gymnasieelever idag? : en undersökning om psykisk hälsa i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers uppfattningar om sin egen psykiska hälsa. Studien syftar även till att undersöka elevers uppfattning och behov av undervisning om psykisk hälsa inom skolämnet Idrott och hälsa. Studiens frågeställningar är följande: 1. LÄS MER
2. Det kunde vara kaos på ovanvåningen och jag kunde stå och laga mat
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this qualitative study was to research how people's experience of having a sibling with an autism spectrum disorder affected their upbringing. We held six semi-structured interviews where we examined three different aspects of the participants’ lives in regard to their upbringing and sibling. LÄS MER
3. Ensamkommande barns upplevelser och erfarenheter av Sveriges psykiatri-sjukvård : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokratiSammanfattning : This study explores the challenges that unaccompanied minors face in accessing healthcare, especially mental health services, in Sweden. It uses a qualitative approach with five partici-pants aged 18–25, who were previously unaccompanied minors. LÄS MER
4. När vardagen inte är som förut. Livet på Fontänhuset under pandemin.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : In this qualitative study, we set out to explore the effects the pandemic had on Fountainhouse members. We narrowed this down to six members and two staff members in Falkenberg Fountainhouse and Lund Fountainhouse. LÄS MER
5. Ungdomars upplevelse av mottagen vägledning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka subjektiva upplevelser av mottagen vägledning hos ungdomar i nian till trean på gymnasiet. Studiens frågeställningar är: Hur upplever ungdomar mottagen vägledning samt hur upplever ungdomar mottagen vägledning ur ett likvärdighetsperspektiv. LÄS MER