Sökning: "KOMMUNIKATION PÅ MEDELTIDEN"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden KOMMUNIKATION PÅ MEDELTIDEN.

  1. 1. Nio trähus ifrån 1200-talet - Hur har de kunnat bevaras?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Henrik Johansson; [2022]
    Nyckelord :authenticity; granary; heritage; interlocking joint; log house; Middle Ages; timber house; 13th century; timmerhus; knuttimring; knuttimrad stuga; liggtimmer; 1200-tal; timmerstuga; medeltiden; högmedeltiden; tidigmedeltid; Ingatorp; kyrkbod; autenticitet; spåntak; nävertak; takved; syllstensrad; Färsnäs; Fåsås; Zorns gammelgård; Zorngården; takytterskikt; trähus; väggspån; stolpunderrede; Älvdalen; dubbelkyrkhärbre; loftsboden; Dalarna; eldhus; härbre; kulturarv; kulturvård;

    Sammanfattning : The oldest profane log timber houses in Sweden dates back to the 13th century. This study investigates 9 of them. All of the houses are built with interlocking joints and the chosen timber are pine or fir. They are rather modest in size. LÄS MER

  2. 2. Kolonialtidens barn : En studie i ”ras”, klass och kön genom representationen av barndomen

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi, historia, konst och religion

    Författare :Zara Luna Hjelm; [2020]
    Nyckelord :orientalism; art; 19th Century; identity; intersectionality; postcolonialism; children; childhood; history; representation; colonial violence; orientalism; 1800-talet; konst; identitet; postkolonialism; barn; barndomen; historia; intersektionalitet; representation; kolonialt våld;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att analysera representationen av barnet och barndomen i konsten under den europeiska kolonialiseringen och imperialismen genom historieskrivningen ur ett feministiskt postkolonialt perspektiv med en historiografisk metod. Syftet är att reflektera över hur kolonialismen har påverkat den visuella konsten föreställande barn och skapat föreställningarna om ras, klass och kön. LÄS MER

  3. 3. Turismens mörka platser : En studie om motiven bakom resan till mörka och tragiska platser

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Kenneth Ssemakula; Fredrik Wikman; [2019]
    Nyckelord :Dark tourism; Ethics; Motives behind dark tourism; Mörk turism; Etik; Motiv bakom mörk turism;

    Sammanfattning : Mörk turism är ett växande fenomen som ger turisten möjligheten till mer annorlunda resor, där död, olyckor och det makabra är i fokus. Som dödliga varelser kan man argumentera att det alltid finns ett visst intresse för döden, både sin egen död och andras (Stone 2006). Mörk turism är heller inget nytt fenomen. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskans upplevelser i palliativ vård inom slutenvård : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Matilda Karlsson; Linda Widén; [2018]
    Nyckelord :Död; Familj; Obotlig sjukdom; Palliativ vård; Patient; Relation; Sjuksköterskor; Slutenvård; Upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård har sitt ursprung i den vård som gavs till döende människor på medeltiden. Vidare har den moderna hospicerörelsen Dame Cicely Saunders grundade inspirerat till den helhetsvård som används idag. LÄS MER

  5. 5. Karlstads universitet - Ut i skogen, vad ska jag dit och göra? : En rapport om skapandet av ett unikt monterkoncept

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Karin Bergman; Jonna Jernberg; [2012]
    Nyckelord :Booth; booth design; exhibition; Karlstad university; marketing; brand; Monter; monterdesign; mässa; Karlstads universitet; marknadsföring; varumärke;

    Sammanfattning : Sammanfattning Mässor förekom som fenomen redan under medeltiden och har allt sedan dess använts som en kanal för försäljning och marknadsföring. Idag tävlar företag och organisationer om mässbesökares uppmärksamhet genom att skapa attraktiva montrar med vinnande koncept som ska locka människor och få dem att lägga företagsnamnet på minnet. LÄS MER