Sökning: "Karl Ernst Jeismann"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Karl Ernst Jeismann.

  1. 1. Kalla kriget - då, nu, sedan : En historiedidaktisk intervjustudie om hur historielärare arbetar för att utveckla elevers historiemedvetande genom undervisning om kalla kriget

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Nicholas Plikas; Ludvig Nensén; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; kalla kriget; implementeringsproblem; Jeismann; Jensen; Rüsen; undervisning;

    Sammanfattning : Some may say that the chilling breezes of the Cold War are running through Europe following the Russian invasion of Ukraine in February 2022 and the world is once again reminded of the dark history of the second half of the 20th century. The multifaceted concept of historical consciousness sears through the Swedish curriculum since 2011. LÄS MER

  2. 2. Historielärares tolkningar och tillvägagångsätt för att utveckla elevers historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lana Bratan; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Tolkningar; Tillvägagångsätt; Rüsen; Jeismann; Jensen;

    Sammanfattning : Historcal consciousness is an ambiguous concept that is depicted throughout in the 2011 curriculum. The purpose of this essay is therefore to examine how a selection of history teachers interprets and integrates the concept of historical consciousness in their teaching. Semi-structured interviews is the method that is applied. LÄS MER

  3. 3. Historiemedvetande – Ett problematiskt begrepp : Historielärares uppfattningar om begreppets definition och användning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Peter Szczepanski; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Karl Ernst Jeismann; Klas-Göran Karlsson;

    Sammanfattning : Trots att begreppet historiemedvetande uttryckligen har funnits med i läroplanen sen år 2000 så finns det fortfarande inte en enhetlig definition av begreppet i svensk skola. Syftet med den här studien är att belysa den problematik som uppstår på grund av inkluderingen av detta begrepp och det fria tolkningsutrymme som blir resultatet. LÄS MER