Sökning: "Karriärvägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade ordet Karriärvägledning.

  1. 1. Individens förutsättningar och val på arbetsmarknaden i ett främmande land : En kvalitativ undersökning om ukrainska flyktingars etableringsprocess i Sverige ur ett individperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Olga Anikeeva; Vega Jevsadén; [2023]
    Nyckelord :Sense of Coherence; Careership; career; career guidance; refugees; establishment process; KASAM; Careership; etablering; flyktingar; karriär; karriärvägledning; etableringsprocess;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur de ukrainska flyktingarna i uppsatsen uppleveromställningsprocesser och gör karriärval på den svenska arbetsmarknaden. Det är en kvalitativundersökning som grundas på Careership och KASAM teorierna. LÄS MER

  2. 2. DÖVAS OCH HÖRSELSKADES KARRIÄRVAL EFTER GYMNASIET : Påverkansfaktorer i unga dövas och hörselskadades karriärval och deras erfarenheter av studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Andersson; Véronique Girardet Cortolezzis; [2023]
    Nyckelord :döva; hörselskadade; karriärvägledning; övergångar; SCCT;

    Sammanfattning : Övergången från gymnasiet till vidare studier eller arbete är en viktig och känslig tid för ungdomar och de är en sårbar grupp på arbetsmarknaden. För unga döva och hörselskadade är sårbarheten ännu större då de upplever hinder som kan påverka deras karriärval. LÄS MER

  3. 3. Utbildning kontra verklighet : En studie av användandet av karriärteorier i vägledning hos yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angela Petrovic; Ella Alagic; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; vägledningssamtal; karriärteorier; hela skolans ansvar; skolväsendet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur och på vilket sätt studie- och yrkesvägledare använder sig av karriärteorier i praktiken. Syftet har lett till följande frågeställning; På vilket sätt och i vilken utsträckning använder sig studie- och yrkesvägledare av karriärteorier i praktiken inom skolväsendet? För att besvara syftet har vi gjort en kvalitativ undersökning med sex stycken semistrukturerade intervjuer där respondenterna har varit yrkesverksamma studie- och yrkesvägledare i Malmö kommun. LÄS MER

  4. 4. Det måste finnas något mer? : Det karriärvägledande samtalets potential för främjandet av anställdas karriärhälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Hedman; Johanna Ander; [2023]
    Nyckelord :Career transitions; Career guidance-counselling; Career-health; Career stuckness; Lifelong learning; Karriärövergångar; Karriärvägledning; Karriärhälsa; Fastbrändhet; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : This study wants to investigate internal driving forces of employees who want a career change, what type of career-related support they need to move forward, and how this support can be made available, as well as their thoughts on the potential of career-interventions supporting the career-health of employees. Peavy’s socio-dynamic counseling theory, Antonovsky’s SOC and previous studies on career-counselling and health build the theoretical framework for the study. LÄS MER

  5. 5. Studie- och karriärvägledning emot kriminalitet : Sex före detta kriminella personers erfarenheter av studie- och karriärvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dafina Lugici; Vejin Turan; [2023]
    Nyckelord :Vägledning; handlingshorisont; motverka kriminalitet; habitus; socialt kapital.;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledarutbildningen på Malmö Universitet har idag ett eget inslag av vägledning för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ett par exempel på inslag är olika diskussioner, föreläsningar och arbeten om vägledning i förhållande till elever med exempelvis ADHD, ADD och Autismspektrumstörning. LÄS MER