Sökning: "Katarina Håkansson"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Katarina Håkansson.

  1. 1. "ABC-klubben"- En klubb för alla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Elmberg Jonsson; Emma Håkansson; [2019]
    Nyckelord :ABC-klubben; Den magiska kulan; elevnära; läromedel; läs- och skrivutveckling; läsebok; nivågrupperat; ämneskonception.;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med vår studie var att se hur läromedlet ABC- klubben används i undervisningssituationer och hur eleverna och lärarna uppfattar arbetet med läromedlet. Syftet var även att analysera materialet ABC-klubben utifrån teorin om ämneskonceptioner. LÄS MER

  2. 2. ”Språkintroduktionen, där är det helt annat verkligen” : En intervjustudie kring hur religionskunskapslärare på språkintroduktionen upplever undervisningen för nyanlända elever.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Kalén; Katarina Håkansson; [2017]
    Nyckelord :Språkintroduktionen; nyanlända elever; religionskunskapsundervisning; interkulturell pedagogik; orientalism;

    Sammanfattning : This qualitative study deals with experiences regarding the teaching of newcomer students in introductory courses, pertaining solely to the newcomer students’ perception of religion as a school subject. The essay is based on an analysis of a series of interviews with teachers of the aforementioned students. LÄS MER

  3. 3. ”Alltså tid finns ju aldrig i samhällskunskapskurserna” : En intervjustudie kring hur samhällskunskapslärare implementerar ekonomiundervisningen i samhällskunskap 1a1 och 1b. 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Kalén; Katarina Håkansson; [2017]
    Nyckelord :Samhällskunskap; privatekonomi; ekonomi; implementering; närbyråkrat; planering.;

    Sammanfattning : This qualitative interview study is examining how five teachers of social studies implement formal instruction in economics for the Swedish school courses of social studies 1a1 and 1b. The results of the study account for the process of implementation based on interview questions which have their basis in three different stages of planning: preactive, interactive and postactive. LÄS MER

  4. 4. Shadow detection for improved object tracking in surveillance cameras

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTH

    Författare :Katarina Berg; Jonna Hellström Håkansson; [2013]
    Nyckelord :Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Object tracking algorithms and motion triggered alarms are often dis- turbed by shadows. It is challenging to separate between moving objects and shadows since they have similar movement patterns and image prop- erties. In this thesis, three different approaches to detect shadows are developed and evaluated. LÄS MER

  5. 5. Hur skildrar barn i förskoleklassen och deras föräldrar den skriftspråkliga utvecklingen

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Håkansson; [2011]
    Nyckelord :helhetssyn; literacy; läsförståelse; skriftspråklig utveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Håkansson, Katarina (2011). Hur skildrar barn i förskoleklass och deras föräldrar den skriftspråkliga utvecklingen; How children and their parents in a preschool class depict the development of written language; Med fokus på ett tidsperspektiv som sträcker sig från förskola till tiden i förskoleklass. LÄS MER