Sökning: "Katarina Hast-ekström"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Katarina Hast-ekström.

  1. 1. Positionering : en begreppsstudie och en metodprövning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Katarina Hast-Ekström; [2001]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem: Undersökningen avser att svara på följande frågeställningar med avseende på det studerade företaget: 1) Vilken position önskar företaget uppnå i förhållande till konkurrenterna? 2) Hur ser ledningen och de anställda på det egna företagets position i förhållande till konkurrenterna? 3) Vilken är företagets position idag, i förhållande till konkurrenterna? 4) Vad gör företaget för att förflytta sig till önskad position - d v s vilka kommunikationsstrategier använder man sig av? Syfte: Det primära syftet är dels att göra en tillämpning av de teoretiska begreppen position/positionering, brand/branding, identitet, profil/profilering och image, dels att prova en metod att fastställa positionen hos ett litet forsknings- och utvecklingsföretag. Studien: Studien inleds med en redovisning av utförda litteraturstudier av de begrepp som nämns ovan. LÄS MER

  2. 2. Att kommunicera innovationer: en studie av den strategiska kommunikationen i Forsknings- och Utvecklingsföretag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Katarina Hast-Ekström; [2001]
    Nyckelord :Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kommunikationen mellan Forsknings- och Utvecklingsföretag (FoU-företag) och ett antal identifierade intressentgrupper ur 6 olika aspekter. PR-praktikerns roll och den syn som FoU-företagen har på den, har fått en ganska stor roll i uppsatsen, samt även synen på etiken. LÄS MER