Sökning: "Katharina Andersson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Katharina Andersson.

  1. 1. Kvinnor med ADHD - en studie av bloggar kring upplevelser av att få diagnosen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Katharina Andersson; [2013]
    Nyckelord :ADHD; women; girls; KASAM; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how women can experience getting an ADHD diagnosis in adult age and to examine their experience of growing up without a proper diagnosis. Data was collected from ten blogs written by Swedish women with ADHD. Antonovsky's Salutogenic theory, with the focus on KASAM, was used to analyse the findings. LÄS MER

  2. 2. Innehåll eller stil – vad är viktigast? Informativ och expressiv översättning av en och samma populärvetenskapliga artikel och analys av de skillnader som uppstått

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Andersson; [2011-10-25]
    Nyckelord :översättning; populärvetenskaplig artikel; Reiss texttyper; informativ; expressiv;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur populärvetenskapliga texter kan översättas på två olika sätt med utgångspunkt i Katharina Reiss teori om texttyper. Källtexten är en artikel från den mexikanska tidsskriften ¿Cómo ves? med titeln ”¿Sólos en el Uni-verso?” som handlar om förekomsten av intelligent liv i universum. LÄS MER

  3. 3. Här är jag, jag vill leka men jag vet inte riktigt hur : En studie om pedagogers och barns uppfattningar kring lek och samspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Erik Berggard; Malin Jeanette Andersson; Katharina Johansson; [2008]
    Nyckelord :lek; samspel; barn; förskola; pedagoger; uppfattningar; problem och svårigheter;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Här ger vi läsaren en introduktion genom en återblick i hur pedagogensroll inom förskolan har utvecklats genom historien. Vi förklarar även begreppen lek ochsamspel. Sedan lyfter vi in senare forskning kring uppfattningar av barns lek, samspeloch pedagogers roll i lek. LÄS MER