Sökning: "Köpintention"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Köpintention.

  1. 1. Effekten av mikro- och makroinfluencers på köpintentionen : En kvantitativ studie om influencer-typernas påverkan inom färg-kosmetika

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Hanna Larsson; Linn Nyman; Josefine Wallén; [2023]
    Nyckelord :Mikroinfluencers; makroinfluencers; Source credibility model; köpintention; Theory of planned behavior; attityd;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse för om och i så fallhur mikro- och makroinfluencers påverkar relationen mellan attitydkomponenterna (tillförlitlighet, experits och attraktivitet) och köpintentionen. Metod:Denna studie baseras på en kvantitativ forskningsmetod där primärdata samlades in via en digital enkätundersökning. LÄS MER

  2. 2. Storytelling och humor i dagens marknadsföring : En kvantitativ studie mellan olika marknadsföringsstrategier och dess påverkan på konsumenternas attityder

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Juliusz Baczynski; Jonathan Bergdahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Storytelling och humor i dagens marknadsföring.En kvantitativ studie mellan olika marknadsföringsstrategier och dess påverkan på konsumenternas attityder. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföring via sociala medier : En kvantitativ studie om influencers påverkan på kvinnliga Millennials attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Alexandra Drugge; [2018]
    Nyckelord :Attitude; Endorser; Influencer; Purchase intention; Meaning transfer; Product match up; Source credibility; Source attractiveness.; Attityd; Endorser; Influencer; Köpintention; Meaning transfer; Product match up; Source credibility; Source attractiveness;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att förklara hur svenska kvinnliga Millennials attityd och köpintention påverkas av influencers på Instagram inom modebranschen. För att besvara syftet har influencerns effektivitet analyserats genom fyra variabler; dessa är source credibility, source attractiveness, product match up och meaning transfer. LÄS MER

  4. 4. Att vara eller att inte vara personlig? : En kvantitativ studie om influencermarknadsföring på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Isabella Boström; Josefin Hasselqvist Haglund; [2018]
    Nyckelord :Attitude Toward the Ads; influencermarknadsföring; influencer; storytelling; informativt; emotionellt; rationellt;

    Sammanfattning : Influencermarknadsföring är en ny sorts marknadsföringsstrategi som har förändrat dynamiken i hur företag arbetar idag. Många företag använder sig av mediapersonligheter, så kallade influencers, på sociala medier för att göra reklam för sina produkter. LÄS MER

  5. 5. Integritet till salu : En studie kring tillit, misstro och integritetsmedvetenhet vid internethandel

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Bastin; Maximilian Jansson Hobohm; [2013]
    Nyckelord :e-handel; internethandel; tillit; misstro; integritetsmedvetenhet; köpintention;

    Sammanfattning : En kraftigt ökande onlinehandel gör det allt vanligare att konsumenter tvingas uppge personuppgifter i köpproces- sen på Internet. Personuppgifter kan med teknisk utveckling också samlas in på nya sätt, exempelvis med hjälp av cookies, och konsumenten är inte nödvändigtvis alltid medveten om detta intrång på dennes integritet. LÄS MER