Sökning: "Konkurrensfördel"

Visar resultat 1 - 5 av 321 uppsatser innehållade ordet Konkurrensfördel.

  1. 1. Dynamiska förmågors betydelse i en föränderlig plastbransch. En kvalitativ fallstudie av bioplastföretaget A Good Choice

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Gilabert; Hanna Marke; Amanda Thorsell; [2023-09-22]
    Nyckelord :bioplast; bioplastföretag; dynamiska förmågor; konkurrensfördel; regleringar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den globala användningen av plast, som huvudsakligen är baserad på fossil råvara, leder till negativ miljöpåverkan. Plastkonsumtionen förväntas öka i framtiden, vilket stärker behovet av att hantera den miljöpåverkan plast har på ett effektivt sätt. LÄS MER

  2. 2. Strategi och ekonomistyrning i en bransch i mognadsfas: En fallstudie av Padelföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Melvin Borneklint; Benjamin Borneklint; [2023-08-30]
    Nyckelord :Mognadsfas; ekonomistyrning; strategier; konkurrens;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Strategi definieras som en plan för att uppnå en unik position på marknaden och för att skapa konkurrensfördelar. Organisationer kan genom väl uttänkta strategier skapa konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER

  3. 3. Platsmarknadsföring på lokal nivå : En fallstudie av kommunerna i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Stadler; [2023]
    Nyckelord :place marketing; strategies; cooperation; unique selling points; USP; platsmarknadsföring; strategier; samverkan; unika konkurrensfördelar; USP;

    Sammanfattning : Konkurrensen mellan platser blir allt hårdare, därigenom har platsmarknadsföring fått en central roll. Det finns många strategier för platsmarknadsföring, denna studie antar ett kritiskt förhållningssätt till strategiers universella tillämplighet och argumenterar för att strategier måste anpassas till lokala förhållanden och en samhällskontext. LÄS MER

  4. 4. Defend or attack: when do companies’ strategies employ aggressive or defensive tactics when faced with digital transformation in banking : A two nation comparison between the Swedish and the South African bank environment

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anmol Mehta; Brandon Liu; [2023]
    Nyckelord :Digital transformation; Banking; Innovation; strategic path; digital strategy; culture; Digital omvandling; bankverksamhet; innovation; strategisk väg; digital strategi; kultur;

    Sammanfattning : In today's fast-paced and technology-driven society, the banking industry is undergoing a big change in digital transformation. Therefore, the purpose of this thesis is to investigate the reason behind the differences in digital banking product development between South Africa and Sweden, and what reasons there are behind the differences in the two environments. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsarbete i företag : En fallstudie på tolkning av hållbarhet samt vilka drivkrafter och hinder det finns med ett IT-konsultbolag hållbarhetsstrategi.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Jimmy Do; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainability Strategy; IT Consultancy Firm; Driving Force; Challenge; Hållbarhet; Hållbarhetsstrategi; IT-konsultbolag; Drivkraft; Hinder;

    Sammanfattning : Sustainability has become an increasingly relevant topic today where companies face societal pressure to contribute through sustainability efforts. The IT sector is rapidly changing with technological development, making research on sustainability strategies quickly outdated. LÄS MER