Sökning: "Konstruktivism pedagogik matematik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Konstruktivism pedagogik matematik.

  1. 1. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  2. 2. Att tillägna sig matematiska begrepp – matematikboken som stöd : En kvalitativ litteraturstudie med fokus på hur läroböcker erbjuder möjligheter för elever att utveckla förståelse för matematiska begrepp.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktoria Löfgren; [2018]
    Nyckelord :matematiska begrepp; semiotiska resurser; textanalys; konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt den multimodala texten i vanligt förekommande svenska läroböcker i matematik för årskurs fyra erbjuder möjligheter för elever att utveckla förståelse för matematiska begrepp. Detta studeras genom analys av textens struktur, begreppens betoning, semiotiska resurser samt appellering till elevers tidigare erfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Kommunikationens roll i matematikundervisningen : en studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jenny Birgersson; Jenny Nossler; [2010]
    Nyckelord :Mathematics education; communication; learning theories; early childhood education; Matematikundervisning; kommunikation; lärandeteorier; tidiga åldrar;

    Sammanfattning : Det socialkonstruktivistiska synsättet på lärande och vikten av samspel och kommunikation som ett medel för lärande är idag mycket aktuellt. Det framhålls av både forskare inom pedagogik och i läroplaner. LÄS MER

  4. 4. Kommunikationens roll i matematikundervisningen : en studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jenny Birgersson; Jenny Nossler; [2009]
    Nyckelord :matematikundervisning; kommunikation; lärandeteorier; tidiga åldrar;

    Sammanfattning : Det socialkonstruktivistiska synsättet på lärande och vikten av samspel och kommunikation som ett medel för lärande är idag mycket aktuellt. Det framhålls av både forskare inom pedagogik och i läroplaner. LÄS MER

  5. 5. Den goda matematikuppgiften under ett förstoringsglas

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Henrik Johansson; Magnus Åkerblad; [2005]
    Nyckelord :Konstruktivism; Matematikuppgift; Gymnasiet; Problemlösning; Matematik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett konstruktivistiskt perspektiv utveckla teorier om vad som är en god matematikuppgift och sedan testa hur väl en sådan fungerar i klassrumsmiljö. Vi undersöker först vad ett konstruktivistiskt perspektiv får för konsekvenser för undervisningen i matematik och presenterar en didaktisk ansats med sexton karaktäristiska drag hos en bra uppgift. LÄS MER