Sökning: "Konsument beteende"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden Konsument beteende.

  1. 1. Föränderligt konsumentbeteende - köpcenter bästa vän eller värsta fiende? En flerfallstudie av köpcenter i västra Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Hansson; Hanna Gustafsson; [2023-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Handeln har alltid varit en viktig aspekt av människans liv och vad som har fått handelsplatser att förändras är den dynamiska omvärlden. Vidare präglas den dynamiska omvärlden som handeln befinner sig i av ett föränderligt konsumentbeteende. LÄS MER

  2. 2. Från irritation till inspiration: Hur konsumenter upplever en bekväm och hållbar returneringsprocess

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Denise Hydling; Frida Steén; [2023]
    Nyckelord :TPB; attityder; subjektiva normer; upplevd beteendekontroll; bekvämlighet; hållbarhet; returneringsprocess; returpolicy; konsument; upplevelser; Earth and Environmental Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : En svag korrelation identifierades mellan hållbart beteende och TPB-modellen, där positiva attityder inte motsvarade faktiska handlingar. Dessutom prioriterar konsumenter bekvämlighet över hållbarhet, vilket kan förklaras genom TPB-modellen och en tendens att fokusera på egna behov framför samhällsproblem... LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas konsumenter av cookienotiser? : En kvalitativ studie om unga vuxnas beteende kopplat till cookienotiser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Boman; Michell Menes Rodriguez; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Cookienotiser; Konsumentbeteende; Konsumenter; Unga vuxna; Millennials; Gen Z;

    Sammanfattning : Alla konsumenter som någon gång besökt en hemsida har också mötts av encookienotis. För de allra flesta är cookienotiser en del av den digitala vardagen. I ochmed att GDPR ändrat lagstiftningen om hur webbplatser ska informera om cookiesmåste alla hemsidor inom EU presentera en cookienotis idag. LÄS MER

  4. 4. Hållbar marknadsföring : En kvalitativ studie om hållbar marknadsföring inom livsmedelsindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Maja Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; sustainable marketing; sustainable marketing communication; greenwashing; certifications; theory of planned behavior; consumer behavior; the buying process; food industry; Hållbarhet; hållbar marknadsföring; hållbar marknadskommunikation; greenwashing; certifieringar; teori om planerat beteende; konsumentbeteende; köpprocessen; livsmedelsindustrin;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet har länge varit ett omdiskuterat ämne och grundar sig i att vi inte har tagit hand om jordens resurser på ett ansvarsfullt sätt. Konsumtionen som sker idag är långt ifrån hållbar. I dagens ohållbara samhälle står livsmedelsindustrin för en stor del av den negativa klimatpåverkan. LÄS MER

  5. 5. Konsten att skapa trovärdighet genom reklam på sociala medier. : På vilket sätt påverkas konsumenter av sponsrad produktmarknadsföring i sociala medier?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erik Sterner; Amanda Åkesson; [2022]
    Nyckelord :Parasocial phenomenon; Trust; Generation Z; Word-of-mouth; Credibility; Communication; Marketing; Advertising; Sponsored posts; Parasociala fenomen; Förtroende; Generation Z; Word-of-mouth; Trovärdighet; Kommunikation; Marknadsföring; Reklam; Sponsrade inlägg;

    Sammanfattning : Sociala medier är idag en stor del av många personers vardag och liv, både internet och olika medier har växt fram på senare år och utvecklas fortfarande i hög takt. Detta har resulterat i ett beteende mönster som blir mer digitalt även i vardagliga sammanhang. LÄS MER