Sökning: "Konsumentmedvetenhet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Konsumentmedvetenhet.
1. När miljön är på modet : En diskursanalys av konsumenters inställningar till modeindustrin och hållbara alternativ
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Modeindustrin har en av de främsta och mest skadliga rollerna i den rådande vanvården av planeten, som gör sig ständigt påmind i olika samhälleliga forum. Uppkomsten av så kallad fast fashion har sedan millennieskiftet exempelvis bidragit till den ökande mängden utsläpp och avfall samt den alltmer akuta uttömningen av naturresurser. LÄS MER
2. Miljömärkningar inom klädindustrin : En undersökning om kvinnliga modekonsumentens uppfattning av miljömärkningar inom klädindustrin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka kvinnliga modeintresserade konsumenters medvetenhet kring greenwashing i relation till miljömärkningar inom klädindustrin. Vidare syftar studien till att undersöka hur kvinnliga modeintresserade konsumenter uppfattar ett plaggs hållbarhet utifrån miljömärkningar inom klädindustrin. LÄS MER
3. Sustainable Decision-Making in the Fashion Industry : How to influence the fashion industry to adopt more sustainable packaging solutions
Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)Sammanfattning : Today, the fashion industry is responsible for 4 per cent of the global greenhouse gas emissions in the atmosphere and 20-35 per cent of the microplastics in the ocean. It is thereby a highly debated industry when it comes to environmental sustainability. LÄS MER
4. AWARENESS OF PLASTIC RECYCLING OF GAMINGE-WASTE FROM A CONSUMER PERSPECTIVE : A CASE STUDY OF GAMING GEAR USAGE IN SWEDEN, WITH A LIFE CYCLE ANALYSIS
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Climate change is a rising concern worldwide. One of United Nations’ (UN) 17 sustainable development goals is Goal 12: Responsible consumption and production which states that developed countries take the lead on showing the path for substantially reducing waste generation through prevention, reduction, recycling, and reuse (UN, 2015). LÄS MER
5. Hur kommuniceras klimatfördelarna med att bygga flerbostadshus i trä
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest EconomicsSammanfattning : I takt med en ökad konsumentmedvetenhet och kunskap kring konsumtionens klimatpåverkan kritiseras traditionella strategier inom marknadsföring allt hårdare. Kritiken har framförallt handlat om marknadsförares främjande av överkonsumtion och att på så sätt ha bidragit att skapa ett ohållbart konsumtionssamhälle. LÄS MER