Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. The experienced limitations on the right to religious freedom for Jews in Sweden : A critical study on the fulfilment on the right to religious freedom in a secular state

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Olivia Ekesand; [2022]
    Nyckelord :Judaism; Religious freedom; Discrimination; Antisemitism; Human Rights Limitations; Jewish Identity; Jewish Practices; Kosher; Circumcision; Israel-Palestine;

    Sammanfattning : This thesis aims to answer, if and what, limitations Jews experience in a secular state such as Sweden. To answer this question this paper was made through a qualitative method and through the theory about “the other” by Kevin Kumashiro. LÄS MER

  2. 2. Vem vill bli tolererad? : En kvalitativ intervjustudie om toleranspedagogik och mångkulturalism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Svälas; Emma Westbom; [2021]
    Nyckelord :anti-oppressive education; Kevin Kumashiro; förskollärare; toleranspedagogik; normer; mångkultur;

    Sammanfattning : Under arbetet med denna studie fann vi att toleranspedagogik är ett relativt outforskat område inom svensk förskola. Syftet med denna studie var att undersöka om och i så fall hur förskollärare använder sig av toleranspedagogik i relation till kulturell mångfald i sin yrkesutövning. LÄS MER

  3. 3. “Därför är historien aldrig färdigskriven…” : En litteraturanalys utifrån ett normkritisk perspektiv på undervisningsmaterial som används i grundskolans årskurser 1-3.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Izabella Andrasic; Pontus Bonaguidi; [2020]
    Nyckelord :Integrering; Kvinna; Barn;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöker vi tre olika format av material som används i religionskunskap i grundskolans årskurs 1-3 utifrån ett normkritisk perspektiv. Syftet är att undersöka framställningen av några marginaliserade grupper som i denna studie består av barn, kvinnor och personer med funktionsvariation. LÄS MER

  4. 4. Synliga eller osynliga? : En kvalitativ textanalys om hur Sveriges nationella minoritetsgrupper framställs i läroböcker för SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Huuhka; Lina Kreku; [2020]
    Nyckelord :Sveriges nationella minoritetsgrupper; samer; judar; tornedalingar; sverigefinnar; romer; läroböcker; andrafiering; följemeningar;

    Sammanfattning : Den här studien har haft som syfte att genom en undersökning belysa och beskriva hur Sveriges fem nationella minoritetsgrupper framställs i historia-, religions-, geografi- och samhällskunskapsböcker. Tidigare forskning inom fältet har konstaterat att fakta om Sveriges nationella minoritetsgrupper i läroböcker till stora delar är bristfällig och bygger delvis på schablonartade stereotyper. LÄS MER

  5. 5. Anti-Oppressive Education and Toni Morrison’s The Bluest Eye

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Ala Rad; [2019]
    Nyckelord :Oppression; Privilege; Racism; Other; The Bluest Eye; Toni Morrison; Anti-oppressive education; Kumashiro;

    Sammanfattning : The Bluest Eye, first published in 1970, written by Nobel Prize winner Toni Morrison, deals with issues of race, racial self-loathing, white hegemony and abuse in many different forms. Implicit in the novel is the dual relationship between oppression and white hegemony, which is embedded in many social structures Morrison portrays. LÄS MER