Sökning: "Kumulativ onormal avkastning"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Kumulativ onormal avkastning.
1. Högteknologiska förvärv, värdeskapande eller inte? : En eventstudie på svenska bolag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker ifall högteknologiska förvärv är värdeskapande eller inte i Sverige. I tidigare forskning råder det skiljaktiga meningar huruvida företagsförvärv är värdeskapande överhuvudtaget. I högteknologiska bolag är innovation och kunskap centralt vilket kan påverka framgången för förvärv. LÄS MER
2. Bidrar analytiker till merprecis information på kapitalmarknaden? : En studie om analytikers tolkande ochspridande funktion vid delårsrapporter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Vi studerar om aktierekommendationer bidrar med mer precis information på marknaden genom att tolka och sprida innehållet i delårsrapporter som publiceras av företag. Vi studerar även om säljrekommendationer har ett högre informationsinnehåll än köprekommendationer och neutrala rekommendationer. LÄS MER
3. Reporäntans påverkan på aktiekurser
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att se hur olika branschindex reagerar till information gällande förändring av reporäntan. Teoretiskt perspektiv: Den teoretiska referensramen som tillämpas i denna studie består av Effektiva marknadshypotesen, Behavioral finance med en underliggande teori Herd behavior samt en del vetenskapliga artiklar som undersöker samma ämne. LÄS MER
4. Den teknologiska IPOn i kraschens efterdyningar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskningsresultat har indikerat att långsiktig underprestation i regel återfinns hos börsintroducerade bolag. Syftet med den här studien är att testa huruvida de tidigare forskningsresultaten också gäller för börsintroduktioner inom teknologibranschen under 2000-talet. LÄS MER
5. När idolerna faller : En eventstudie av Nike Inc
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Inledning: Ett företag som sponsrar en känd person förknippas starkt med denna. Tidigare forskning har visat att det finns en positiv påverkan på aktiepriset och avkastningen hos företag som tecknar sponsringsavtal med kända personer. LÄS MER