Sökning: "Kunskap och kompetens i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 388 uppsatser innehållade orden Kunskap och kompetens i skolan.

  1. 1. Från åtgärdande till främjande och förebyggande arbete : En fallstudie med fokus på specialpedagogens arbete genom EHM

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Aasa; [2024]
    Nyckelord :Elevhälsomöte EHM; främjande; förebyggande; salutogent förhållningssätt; tvärprofessionellt team;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Enligt tidigare forskning kan EHM ha en positiv inverkan på skolans främjande och förebyggande arbete. Det förväntande kunskapsbidraget med denna studie är därför att lyfta fram det specialpedagogiska bidraget i EHM samt vilka aspekter som är viktiga för ett framgångsrikt främjande och förebyggande arbete genom EHM. LÄS MER

  2. 2. ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Natalie Elofsson; Rebecca Ericsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Elofsson, Natalie och Ericsson, Rebecca (2023). ”Ligger man på plussidan så klarar de av att bli tillsagda”- En kvalitativ studie om pedagogers arbete med elever som uppvisar externaliserande och internaliserande beteendesvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Vad lärare kan om GDPR på sociala medier : En kvantitativ studie om lärares digitala kompetens sett inom GDPR

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Uselius; Åsa Åhlén; [2023]
    Nyckelord :GDPR; Integritetsskyddsmyndigheten IMY ; lärare; elevrelaterat material;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om lärare har fått utbildning om GDPR i skolan och om de vet vad de får publicera på sociala medier i sin profession som lärare. För att samla in data användes en  kvantitativ metod genom enkäter där 100 lärare svar analyserades. LÄS MER

  4. 4. Interdisciplinary Learning with Technology at Makerzone

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mandar Joshi; [2023]
    Nyckelord :Interdisciplinary learning; Makerzone; Makerspaces; STEM; Technology in Education; Ämnesövergripande lärande; Makerzone; Makerspaces; STEM; Teknik i utbildning;

    Sammanfattning : This thesis explores the interdisciplinary approach to learning at Makerzone, a makerspace in Sollentuna, Sweden, and its implications for both students and teachers. Through a combination of methods: observations, interviews, document analysis, and surveys, this project looks into the recognition, benefits, challenges, and support for interdisciplinary work in both makerspaces such as Makerzone and traditional school environments. LÄS MER

  5. 5. Challenges in the Maintenance and Diagnostic Segment of Digital Asset Management in the Swedish Railway Industry

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Salam Adeeb; Marwan Ouali; [2023]
    Nyckelord :Railway Digital Asset Management; remote monitoring; condition-based maintenance; predictive maintenance; Digital tillgångsförvaltning; prediktivt underhåll; tillståndsbaserat underhåll; diagnostik;

    Sammanfattning : Just like the rest of society, the use of digital technology has throughout the years become a more crucial part for train companies to improve performance, meet customer demands, improve operation and maintenance processes to increase efficiency and reliability. These solutions have through time developed to become part of a cluster named Digital Asset Management (DAM). LÄS MER