Sökning: "Kunskapsanvändning socialt arbete"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Kunskapsanvändning socialt arbete.
1. Kunskap och förutsättningar för kunskapsanvändning avseende neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ studie om betydelsen av kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos kuratorer på ungdomsmottagningen
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kuratorer på ungdomsmottagningen upplever att deras kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut och hur kuratorerna tillskriver betydelse av kunskap i bemötandet. Studien är av kvalitativ ansats, där resultatet baseras på halvstrukturerade intervjuer med sju kuratorer på olika ungdomsmottagningar i Sverige. LÄS MER
2. Samsyn och motsägelser i kunskapens namn En intervjustudie av socialchefers diskurser om socialsekreterares kunskapsinhämtning och -användning
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det finns flera skäl till att kunskap är viktigt att diskutera inom socialt arbete och inom socialtjänsten i synnerhet. I denna uppsats undersöker jag, genom kvalitativa intervjuer, hur socialchefer talar om socialsekreterares kunskap. LÄS MER
3. "Det beror på" : En studie om vilken kunskap socialsekreterare använder för att bedöma barns mognad för delaktighet i en utredning.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this study was to create an understanding about what kind of knowledge social workers, that work in social services, use in determining a child's participation in an investigation with the focus on the child's maturity and age. We also had the aim to get an understanding about if the reasoning about a child's maturity could lead to learning. LÄS MER
4. Jagets plats i barnavårdsutredningar : En kvalitativ vinjettstudie kring socialarbetarens tillämpning av subjektiv kunskap
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Det sociala arbetet med barn och unga är komplext. Rådande kunskap beskriver framförallt om de mest omfattande insatserna; omhändertaganden och placeringar av barn. Medan vi funnit mindre forskning kring vilka faktorer som har verkan i bedömningar och beslut om insatser. LÄS MER
5. Klienten som kunskapskälla : En kvalitativ studie om socialsekreterares kunskapskällor och kunskapsanvändning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this study was to describe and analyze how social workers working in social services using evidence based practice with special focus on the clients’ experiences and wishes as source of knowledge in collecting information, assessment and decision. To get to the social workers experiences and descriptions we used a qualitative method with semistructured interviews. LÄS MER