Sökning: "Kunskapsteoretiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Kunskapsteoretiskt perspektiv.

  1. 1. Allmän kunskap om det allmänt veterliga – en paradox?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emilia Alfredsson; [2024-03-22]
    Nyckelord :Notoriska omständigheter; 35 kap. 2 § första stycket rättegångsbalken; Rättssäkerhet; Socialkonstruktivism; Materiell processledning; Processrätt;

    Sammanfattning : Av 35 kap. 2 § första stycket rättegångsbalken framgår att det inte krävs bevis för omständigheter som är allmänt veterliga. Med allmänt veterliga omständigheter åsyftas notorisk kunskap, det vill säga fakta och erfarenhetssatser som är allmänt kända. LÄS MER

  2. 2. PKM - Programming Knowledge Model : A conceptual model of programming knowledge

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Andreas Bergman; [2023]
    Nyckelord :Programming knowledge; Knowledge; Programmeringskunskap; Kunskap;

    Sammanfattning : För att undervisa i programmering i gymnasieskolan behöver läraren vara legitimerad i att undervisa i programmering. Lärare kan certifieras genom att ha ett visst antal högskolepoäng eller om de besitter motsvarande kunskaper och färdigheter. Följaktligen kan lärares kunskaper variera. LÄS MER

  3. 3. Bland wellpapprullar, vinkorkar och annat pedagogiskt material : När okodat material görs pedagogiskt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabel Wiberg; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; undervisning; hållbarhet; okodat material; återbrukssmaterial;

    Sammanfattning : Sammanfattning Hur ser det ut när okodat material används i undervisningen och på vilka sätt blir det pedagogiskt? Studiens syfte är att söka kunskap om okodat materials betydelse i förskolans undervisning och utifrån det har två forskningsfrågor formulerats: - Hur beskriver förskollärare undervisningen i förhållande till okodat material? - På vilka sätt beskrivs det okodade materialet bli pedagogiskt? Studien är en kvalitativ studie och har genomförts digitalt, via zoom. Deltagarna har genom att filma sin miljö och sitt material själva, valt att stanna upp vid det som de velat berätta mer om. LÄS MER

  4. 4. Folkbibliotekariens yrkesroll i mötet med sociala problem : en kvalitativ intervjustudie av folkbibliotekariers vardag i mötet med sociala problem

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Maria Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Public libraries; Social problems; Librarians; Social work; Libraries; Social service; Folkbibliotek; Socialt arbete; Sociala problem; Bibliotek; Bibliotekarier; Bibliotekssocionom;

    Sammanfattning : Folkbiblioteken är ett av de få rum idag som är öppna för alla och som inte kräver inträde eller medlemskap. Många söker sig dit för att ta del av bibliotekets serviceutbud, men många söker sig också dit för att de inte har någon annanstans att gå och biblioteket tillhandahåller tak över huvudet, rinnande vatten, toaletter och personal som kan hjälpa till på olika sätt. LÄS MER

  5. 5. På lika villkor : En studie om medborgardialog med barn och unga

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :John Ljungberg; Ebba Lövehed; [2018]
    Nyckelord :barn; unga; medborgardeltagande; medborgardialog; medborgare; dialog; deltagande; fysisk planering; Barnkonventionen;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om barn och ungas deltagande i den kommunala fysiska planeringen.  Problematiken i den fysiska planeringens dialog- och samrådsprocesser grundar sig i att det deltagande som möjliggörs i det traditionella samrådsmötet inte är tillgängligt för alla. LÄS MER