Sökning: "Kvinnor med dyslexi"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Kvinnor med dyslexi.

  1. 1. Högskolestudenters upplevelser av att studera med dyslexi : Hinder, strategier och stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Kevin Lif Grönholm; Patricia Öz; [2021]
    Nyckelord :Dyslexia; students; experiences; challenges; strategies; support; Dyslexi; studenter; upplevelser; hinder; strategier; stöd;

    Sammanfattning : Dyslexi är ett allmänt förekommande funktionshinder med läs- och skrivsvårigheter som primära symtom. Tidigare forskning har visat att studenter med dyslexi stöter på en rad utmaningar i skolan, att det finns brister i lärares kompetens och tillgängligt stöd samt att dyslexi kan leda till ett flertal emotionella och sociala negativa bieffekter. LÄS MER

  2. 2. Unga kvinnor som fått dyslexidiagnos sent : Varför blev de inte upptäckta?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Hampusgård; [2020]
    Nyckelord :Genus; Sociokulturellt perspektiv; Didaktik; Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Sen diagnos; Grundskola; Kvalitativ intervju; Dubbelt misslyckande;

    Sammanfattning : Unga kvinnor som fått dyslexidiagnos sent – Varför blev de inte upptäckta?   Syftet med uppsatsen var att öka våra kunskaper om hur tidiga läs- och skrivsvårigheter hos flickor kan upptäckas och öka kunskaperna om de strategier flickor använder för att hantera sina svårigheter innan de upptäckts. Uppsatsen vill även bidra till att förstå fenomenet av oupptäckta läs- och skrivsvårigheter ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Utveckling och normering av ett stavningstest för vuxna (STAVUX)

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Elin Nilsson; Kajsa Pettersson; [2009]
    Nyckelord :spelling; spelling test; agraphia; dyslexia; level of education; pseudo-words; stavning; stavningstest; agrafi; dyslexi; utbildningsnivå; nonord;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla och normera ett logopediskt stavningstest för vuxna., då det idag saknas ett sådant test. Det framtagna testet bestod till en början av en orddel som innehöll 80 ord i varierande svårighetsgrad, utvalda för att representera svenskans olika stavningskombinationer. LÄS MER

  4. 4. Att leva med dyslexi : en kvalitativ studie om skoltid, självkänsla och relationer till andra

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Josephine Hamner; Anneli Stolt; [2004]
    Nyckelord :Dyslexi; Läs- och skrivsvårigheter; Ordblindhet; Att leva med dyslexi; To live with dyslexia;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap och förståelse för hur det är att leva med funktionshindret dyslexi/ läs- och skrivsvårigheter och hur funktionshindret präglar personens självkänsla och relationer till andra. Våra problemställningar var följande: Hur påverkas skoltiden av funktionshindret dyslexi? Hur påverkas självkänslan och självbilden av att en individ har funktionshindret dyslexi? Hur påverkas och formas relationer till andra hos individer som har funktionshindret dyslexi? Studiens utformning var av kvalitativ design och grundade sig på djupintervjuer som gjordes enligt en temaindelad intervjuguide. LÄS MER

  5. 5. Dyslexi och motoriska svårigheter - finns det ett samband?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erika Molander; [2003]
    Nyckelord :Dyslexi; Inlärning; Motoriska svårigheter; Åtgärder;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker sambandet mellan dyslexi och motoriska svårigheter. Ordet dyslexi betyder svårigheter med ord. Att ha dyslexi innebär att man har problem med att lära sig läsa och skriva. Handikappet beror på en skada på hjärnan. LÄS MER