Sökning: "LÄRANDE"

Visar resultat 1 - 5 av 13046 uppsatser innehållade ordet LÄRANDE.

  1. 1. Knäckt läskoden, vad händer sen? -En kvalitativ studie om den fortsatta läsundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Engelbrektsson Johanna; [2018-01-11]
    Nyckelord :Läsundervisning; läsutvecklande frågor; elevens högläsning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och förstå hur lärare lägger upp läsutvecklande undervisning efter att elever har knäckt läskoden. Via undervisningsobservationer och lärarintervjuer med fem medverkande lärare visar den kvalitativa studien att läsning är en social process, där det krävs en dialog för att utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa i multiplikation i grundskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Agnes Lind Petersson; [2018-01-11]
    Nyckelord :Automatisera; multiplikationstabellen; digitala verktyg; varierad undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som utförts med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sex olika lågstadielärare. Syftet med denna studie var att undersöka lärares syn på undervisningen om multiplikation. LÄS MER

  3. 3. Känslobussen och Dirigenten – Yngre elevers upplevelser av två dramaövningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Johanna Åberg; [2018-01-10]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; drama; elevers upplevelser av drama; estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Att pedagogiskt drama är en metod som väcker många känslor och upplevelser hos elever kanske många kan relatera till. Men hur upplever och tänker yngre elever egentligen kring drama? Detta har jag valt att undersöka med anledning av att jag själv inte enbart har positiva upplevelser av det, men även för att jag gick in i studien med uppfattningen om att dramapedagogik har många gynnsamma effekter på undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Programmering – Ett nytt redskap i den pedagogiska verktygslådan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Josefine Westerberg; [2018-01-10]
    Nyckelord :Programmering; datalogiskt tänkande; pedagogiskt verktyg; problemlösning;

    Sammanfattning : Programming is a topic that will be added to the Swedish curriculum in the near future. The aim of this study is to investigate the role of programming in school before the addition to the curriculum has been implemented. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik : Är det ett sätt att lära på fritidshemmen

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö; Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Karlsson; Helena Lindevall; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; Utomhuspedagogik; Utomhusdidaktik; utomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om lärandet utomhus. Studiens syfte är att studera hur pedagoger på fritidshem värderar utemiljöns betydelse för lärande i fritidshem. Studiens teoretiska utgångspunkt är ur ett didaktiskt perspektiv med ett fokus på utomhusdidaktik. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet LÄRANDE.

Din email-adress: