Sökning: "Lärande Knud Illeris"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Lärande Knud Illeris.

  1. 1. Lärande på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om hur medarbetare på LSS-gruppbostäder upplever sitt lärande.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Hedgårds; Sandra Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Informellt lärande; arbetsplatslärande; samspel; motivation; samarbete; LSS-gruppbostäder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur medarbetare upplever sitt lärande på sin arbetsplats inom LSS-gruppbostäder. Semistrukturerade intervjuer har använts som metod där sex respondenter har intervjuats. Det datamaterial som samlats in har analyserats genom en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. VFU-handledares lärande och kompentensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Martinsson; Ulrika Carlqvist; [2023]
    Nyckelord :Handledare; kompetens; lärande; VFU; vägledning;

    Sammanfattning : I yrkeslivet krävs ofta en kontinuerlig kompetensutveckling och anpassning till förändringar i omvärlden. Det samma gäller för studie- och yrkesvägledare och ett av examenskraven är att studenten ska kunna identifiera ytterligare kunskapsbehov. LÄS MER

  3. 3. Hur elevernas lärande påverkades av distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Dersell; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; lärandeförändringar; distansundervisning; studiemiljö; lärande; didaktik;

    Sammanfattning : Att vara lärare är komplext men många gånger kan det vara mycket svårare att vara elev. NärCovid-19 klassades som pandemi 2020 av WHO, bestämde regeringen att svenska grundskolorfick lov att övergå till distansundervisning. När detta inträffade påverkades elever och läraresamtidigt av förändringen. LÄS MER

  4. 4. UNDERVISNING OM HÅLLBARUTVECKLINGMED FOKUS PÅ MILJÖPERSPEKTIVET : En kvalitativ intervjustudie med lärare ihem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Annika Schüllerqvist; [2022]
    Nyckelord :Lärande i handling; engagerande lärmiljöer; hinder mot lärande; pragmatism;

    Sammanfattning : Människans beteenden har skapat en klimatkris som fått stora konsekvenser. Skolämnet hem- och konsumentkunskap har som syfte att utbilda unga i medvetna konsumtionsval, ämnet har därför potential att vara en viktig del för en hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Möjliggöra, förmedla och motivera! : En studie om motivation till formellt och informellt arbetsplatslärande inom kommuner och privata verksamheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tilda Nordström; Malin Erson; [2022]
    Nyckelord :Workplace learning; formal learning; informal learning; motivation; Arbetsplatslärande; formellt lärande; informellt lärande; motivation;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att det ur både ett samhälls- och individperspektiv är viktigt att anställda utvecklas i samma takt som arbetsmarknaden syftar denna studie till att få en ökad förståelse för hur olika verksamheter arbetar med arbetsplatslärande och med att motivera personalen till ett arbetsplatslärande. Den kvalitativa studien som genomförs behandlar kommunala och privata verksamheters arbete med att motivera sin personal till formellt och informellt arbetsplatslärande. LÄS MER