Sökning: "Lärare år 1-6"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden Lärare år 1-6.

  1. 1. En kunskapsöversikt om elevers skrivutveckling i svenskämnet : i en allt mer digitaliserad skolvärld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Freja Axelsson; Malin Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :Skrivutveckling; digitala verktyg; digital kompetens; digitala lärresurser;

    Sammanfattning : Det digitala har tagit en allt större plats i det svenska samhället och ska även ingå i den undervisning som elever tar del av i svenskämnet. Skrivundervisningen som bedrivs ska erbjuda elever möjlighet att skriva dels digitalt, dels analogt. LÄS MER

  2. 2. Språkets inverkan på matematik : En studie om hur lärare bemöter och arbetar med elever med diagnosen språkstörning under matematiklektioner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Catharina Danielsson; Caroline Haag; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; bemötande; kommunikation; matematikundervisning; språkstörning; ökade kunskaper;

    Sammanfattning : Ett begrepp som under senare år uppmärksammats inom skolans värld är begreppet språkstörning. Språkstörning i kombination med matematiska dilemman är huvudämnet i denna studie. Vi använde en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tolv verksamma lärare inom årskurs 1-6. LÄS MER

  3. 3. ”Man måste verkligen tro på det för att vilja lägga tid på det” : En intervjustudie om genrebaserad undervisning i årskurs 1–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Persson; Jennie Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Genre-based pedagogy; scaffolding; systemic functional grammar; the circle model; collaboration; Genrepedagogik; cirkelmodellen; stöttning; systemisk funktionell grammatik; samarbete;

    Sammanfattning : Skrivundervisning med stöd av genrepedagogik har sedan några år tillbaka bedrivits i flera svenska skolor. Pedagogiken vilar på sociokulturell teoribildning där stöttning och samarbete är centralt. Syftet med denna intervjustudie är att bidra till kunskap om hur verksamma lärare i årskurserna 1–6 upplever arbetet med genrepedagogik. LÄS MER

  4. 4. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Paulina Gatu; Jennie Borgstedt; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; stöttning; upptäcka; individuella anpassningar; utmaningar;

    Sammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER

  5. 5. Att förstå flickor med autism och adhd i grundskolan : En studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ellen Tjärnlund; [2021]
    Nyckelord :flickor; genus; adhd; autism; lärare.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en relevant översikt av forskningen kring flickor med autism/adhd i skolmiljön, samt skildra de erfarenheter och anpassningar som några lärare beskriver att de möjliggör för flickor inom NPF. Totalt intervjuades fyra stycken lärare i grundskolans lägre åldrar åk 1-6. LÄS MER