Sökning: "Lärarens dubbla uppdrag"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Lärarens dubbla uppdrag.

  1. 1. Att öppna dörrar till det dubbla uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Andersson; Frida Östberg; [2020]
    Nyckelord :identitet; inkludering; lärare; mångfald; normbrytande; skolans uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att redogöra för skönlitteraturens funktion när eleverna utvecklar identitet, demokratiska värderingar och empati. På så vis vill vi bidra till ökad förståelse för varför det är viktigt att erbjuda normbrytande skönlitteratur samt hur detta står i relation till skolans uppdrag. LÄS MER

  2. 2.  Aniara – En kritisk-konstruktiv litteraturundervisning : Didaktiska förutsättningar sedda ur ett jungianskt arketypiskt samt ett dialektiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Margreta Sandkvist; Sandra Ljung; [2020]
    Nyckelord :allmän didaktik; Aniara; C. G. Jung; demokratisk värdegrund; dubbelt uppdrag; föreställningsvärldar; hållbar utveckling; integrativ didaktik; jungiansk symbolteori; Harry Martinson; Theodor W. Adorno; Wolfgang Klafki; kritisk-konstruktiv didaktik; kritisk teori; litteraturanalys; litteraturens legitimitetsfråga.;

    Sammanfattning : Detta arbete har strävat efter att undersöka vilka funktioner resultaten av en litteraturvetenskaplig analys av Harry Martinsons Aniara kan utgöra för att bemöta Wolfgang Klafkis fem didaktiska frågor. Frågeställningar i arbetet är formulerade utifrån Skolverkets beskrivning av lärarens dubbla uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Lärarens dubbla uppdrag  inom Ekonomiprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anna Antonsson; [2015]
    Nyckelord :upper secondary school alignment economy; democratic values; desire of learning; joint influence in learning; democratic values; democratic; democracy; dialectical development; dialectic; mediating methods; decision-making; the deliberative dialogue; the principle of openness in the deliberative dialogue; the teacher s dual role; dual mission; mediating practices; influencing the education in form and content; Achievement goal theory; Beslutsprocesser; deliberativa samtalet; demokrati; demokratisk; demokratiska värden; Dialektik; dialog; Ekonomi; Ekonomiprogrammet; Elevaktivitet; Grundprincipen offentlighet i det deliberativa samtalet; Gut feeling; Gymnasie; Lärarens dubbla uppdrag; Magkänsla; Medierande metoder; Påverka utbildningen till form och innehåll; Uppgiftsorienterad pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarens dubbla uppdrag inom gymnasieskolans ekonomiprogram och är ännu en studie som visar på att uppgiftsorienterat/elevaktivt förhållningssätt ger läraren förutsättning att uppfylla Skollagens båda uppdrag, att ge eleverna kunskaper och demokratiska värden, samt känna lust i lärandet samtidigt. Utgångspunkt är Skollagen och Skolverkets texter. LÄS MER