Sökning: "Lärarlag"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet Lärarlag.
1. Leda som lärare. En kvalitativ studie om hur arbetslagsledaren navigerar i utrymmet mellan skolledning och kolleger
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur fem arbetslagsledare (mellanledare) upplever att leda sina lärarkolleger utan att vara deras chef. Studien avser också fånga hur arbetslagsledare erfar att verka i fältet mellan skolledning och lärarlag. LÄS MER
2. “Det är som tre ämnen som ska giftas ihop” : Om ämnessamspel i musikalundervisning på kulturskola.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att synliggöra på vilkasätt ämnessamspel förekommer i musikalundervisning på kulturskolor. Studien baseras på tvåsemistrukturerade gruppintervjuer med lärarlag som arbetar med musikal på kulturskolor iSverige. LÄS MER
3. Alla barns och elevers rätt till en tillgänglig lärmiljö : En studie i specialpedagogens möjligheter till utveckling av lärmiljöer genom handledning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Bakgrunden till denna studie är en vision om att kunna göra skillnad för alla barn i skolan när det handlar om en tillgänglig lärmiljö. Speciellt i de lägre skolåren sker övergångar varje år från förskola till förskoleklass och till sist in i årskurs ett. LÄS MER
4. Samtal mellan barn och lärare i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på samtal och samtalens roll i verksamheten.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet i detta examensarbete är att synliggöra hur lärare i förskolan ser på samtal, vilka former av samtal de anser förekommer och hur lärarna anser att dessa används i den dagliga verksamheten. Arbetet utgår teoretiskt från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
5. Kollegialt lärande - framgångsfaktor för skolutveckling? : En observationsstudie av Läslyftet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : I denna studie har vi observerat det kollegiala lärandet i två lärarlag som deltagit i fortbildningsinsatsen Läslyftet. Vid tillfället för våra observationer arbetade de båda lärarlagen med delen Ta ställning - elevaktivt, textnära och utforskande arbetssätt i modulen Analysera och kritiskt granska. LÄS MER