Sökning: "Läraruppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet Läraruppdrag.

  1. 1. FRÅN CHECKLISTA TILLHELHETSSYN OCH FRIHET : En kvalitativ studie om musiklärares syn på hur Lgr22 påverkar deras bedömningspraktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Stefan Sturesson; [2022]
    Nyckelord :bedömning; utbildningsvetenskap; lärares uppfattningar; högstadiet; Lgr22;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur utvalda musiklärare, verksamma på högstadiet, ser på förändringar i kunskapsbedömning utifrån den nya läroplanen Lgr22. Som teoretisk grund har forskning om lärares syn på bedömning och läroplaner använts. Här refereras också till mer allmän bedömningsforskning och läroplanshistorik. LÄS MER

  2. 2. Jakten på en ändamålsenlig styr- och ledningsmodell : en kvalitativ studie om implementeringen av tillitsbaserad styrning och ledning inom grundskolor i Borås stad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Abdifatah Mohamed Roble; Behrije Shala; [2021]
    Nyckelord :tillitsbaserad styrning och ledning; implementering; förstå; kunna; vilja; Post-New Public Management; förutsättningar och handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska vilka förutsättningar och vilket handlingsutrymme som rektorer och lärare har för att implementera tillitsbaserad styrning och ledning i sina respektive grundskolor i Borås Stad. Dessutom avser studien att undersöka eventuella likheter och skillnader mellan olika grundskolor avseende implementeringen. LÄS MER

  3. 3. Synliggöra lärandemål förgymnasieelever : Övning, bedömning och betygsättning i ämnet Idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Evelyn Mukka; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; formativ; summativ; undervisningsmål;

    Sammanfattning : Läraryrket inkluderar olika slags bedömningar och för att utföra dem på ett tillförlitligt sätt behöver läraren besvara för sig själv och kommunicera till eleven vad som bedöms, (vad målet är), hur detta ska göras både i övandet och examineringen. Tidigare forskning har pekat på att elever inte vet vad som bedöms, när de blir bedömda eller vilket underlag som motsvarar betygen i ämnet Idrott och hälsa vilket leder till oförståelse och orättvisa känslor kring bedömning och betygsättning. LÄS MER

  4. 4. “Det ska kännas demokrati också” : - Om utmaningen att lyckas med samhällskunskapsundervisning på distans under covid-19

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Wendle; John Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; demokrati; demokratifostran; didaktik; didaktiska triangeln; distansundervisning; fostran; fostransuppdraget; förändring; gymnasieskolan; kunskap; Lgy11; lärande; läraruppdrag; omställning; samhällskunskap; skola;

    Sammanfattning : På grund av covid-19-pandemin så övergick svensk gymnasieutbildning till att bedrivas på distansunder en period mellan den 18:e mars 2020 och juni 2020 år. Att hela den svenska gymnasieskolan bedrev undervisning på distans är en unik händelse i svensk utbildningshistoria. LÄS MER

  5. 5. Kommer du på lektionen? : lärares syn på och hantering av elevers frånvaro i idrottsämnet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Micael Widerdal; Joel Lundin; [2020]
    Nyckelord :närvaro; frånvaro; deltagande; motivation; skolmiljö; läraruppdrag;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet är att identifiera och analysera idrottslärares syn på och hantering av elevers frånvaro i idrottsämnet samt begripliggöra motiven till deras syn. Studien ämnar besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver idrottslärare vad som är viktigt och meningsfullt vid undervisningen i idrottsämnet? Vilka orsaker framträder när idrottslärare talar om elevers frånvaro och hur kan dessa begripliggöras? Vilken repertoar av strategier framträder när idrottslärare talar om hantering av frånvaro från undervisningen i idrottsämnet? Metod Studien använder sig av en kvalitativ ansats för att frambringa så djup insikt som möjligt. LÄS MER