Sökning: "Läroboksanalys metod"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Läroboksanalys metod.
1. Finns jag i min lärobok? : En innehållsanalys av framställningen av hbtq-personer och motsvarande normpersoner i svenskläroböcker för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna studie undersöks representationen av hbtq-personer och motsvarande normpersoner i tre svenskläroböcker för gymnasiet med hjälp av textanalytisk metod. Genus- och queerteori bidrar med förståelse för olika könsidentiteter och sexuella identiteter. LÄS MER
2. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER
3. Att återkoppla eller inte återkoppla, det är frågan! : Matematikbokens förmedling av tidigare kunskaper med fokus på skriftliga beräkningsmetoder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Vi är nu för tiden vana vid att använda oss av digitala hjälpmedel vid matematiska beräkningar. Detta tycks ha trängt undan behovet av standardalgoritmerna och andra skriftliga beräkningsmetoder. LÄS MER
4. Dolda budskap : en normkritisk granskning av läroböcker i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Läroböcker innehar idag en central roll i skolans undervisning. Vi menar att det därför är synnerligen viktigt att dessa granskas så att vi får kännedom om vilka normer och värderingar som förmedlas, samt hur de förhåller sig till det som skolans värdegrund förespråkar. LÄS MER
5. Bråk - Balansen mellan metod och förståelse inom bråkbegreppet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Denna uppsatts syftar till att beskriva bråkundervisningens gestaltning, hur balasen ser ut mellan metodträning och resonerande diskussioner och hur bråkbegreppet framställs i ett antal läroböcker som används i undervisningen på mellan- och högstadiet. För detta har dels en läroboksanalys genomförts där fokus har legat på ett jämföra olika typer av matematiskt resonemang. LÄS MER