Sökning: "Läromedel och gör 11"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Läromedel och gör 11.

  1. 1. ”Det är alldeles för svårt” – vuxna andraspråkselever och yrkeslärare läser samt reflekterar över innehållet i en lärobok i kursen Omvårdnad 1

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ulf Sparredal; [2023-09-11]
    Nyckelord :vuxenutbildning; komvux; läromedel; läroböcker; läromedelsforskning; språkteknologi; svenska som andraspråk; flerspråkighet; vård- och omsorgsprogrammet; Omvårdnad 1;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en studie av utmaningar som vuxna andraspråkselever som läser en yrkesutbildning inom den kommunala vuxenutbildningen möter när de läser texter i en lärobok i ämnet Omvårdnad 1. Lärobokstexterna undersöks med en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder där de senare består i att vuxna andraspråkselever som studerar vård- och omsorgsprogrammets kurser inom kommunal vuxenutbildning läser, gör markeringar i och kommenterar på två texter i läroboken. LÄS MER

  2. 2. En analys av vilka etiska budskap två skönlitterära läromedel förmedlar – Med fokus på de etiska budskapen rättskänsla, ansvarstagande, generositet och tolerans i Vittnet och Pojken och Tigern Tidsmaskinen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; barnlitteratur; skönlitterära läromedel; etik; etisk fostran; rättskänsla; ansvarstagande; generositet; tolerans; läroplaner;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks Vittnet (2009) av Lena Hultgren och Pojken och Tigern Tidsmaskinen (1993) av Lars Westman. Båda böckerna är skönlitterära läromedel som riktar sig till elever på mellanstadiet. De skönlitterära läromedlen ska utveckla elevers läskompetens och skapa läslust. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av att hitta sig själv - i läseboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Wendt; [2017]
    Nyckelord :diskursanalys; kritisk litteracitet; läsebok; mångkulturell; språklig socialisation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktWendt, Karin (2017), Betydelsen av att hitta sig själv - i läseboken. Significance of encountering oneself in early reading experience. Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Högskola, 90p.I Sverige har vi en skola för alla. LÄS MER

  4. 4. Kompetenser i bråk : En läromedelsanalys i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :David Toll Stålbom; Jerry Arvidsson; [2017]
    Nyckelord :bråk; kompetenser; matematikböcker;

    Sammanfattning : Denna studie är en litteraturanalys av två stycken läromedel med kapitel om matematikområdet bråk i fokus. Studien tittar i vilken utsträckning matematiska kompetenser ges möjlighet att utveckla vid arbete i matematikboken. Analysen omfattar alla uppgifter inom kapitlen som handlar om bråk. LÄS MER

  5. 5. Läroböcker och lärarhandledningar i fysik på mellanstadiet : Läromedelsanalys av läroböcker och lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Jenny Nyström; [2017]
    Nyckelord :Fysik; mellanstadiet; läroböcker; lärarhandledning; läromedel; förmågor; centralt innehåll; kursplan.;

    Sammanfattning : Studien redovisar hur tre stycken läroböcker i ämnet fysik åk 4–6 står upp mot det centrala innehållet i Lgr 11 samt de förmågor som eleverna ska få möjlighet att utveckla. Studien innehåller även en analys av två lärarhandledningar som tillhör två av de läroböcker som undersökts. LÄS MER