Sökning: "Läromedelsanalys svenska som andraspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Läromedelsanalys svenska som andraspråk.

  1. 1. Svenskämnenas identiteter : En diskursanalys av uppgifter i ett läromedel för svenska respektive svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Fannie Sonninger; Stina Landén; [2023]
    Nyckelord :Svenska 1; svenska som andraspråk 1; centralt innehåll; översyn av svenskämnena; diskursanalys; innehållsanalys; läromedelsanalys; kunskapssyn; kvalitativ dokumentär metod;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om kunskaper som elever får med sig genom två jämförbara läromedel för svenska 1 respektive svenska som andraspråk 1 skiljer sig åt och hur skillnaderna i så fall relaterar till ämnenas centrala innehåll. Det sattes sedan i relation till Skolverkets översyn av svenskämnena. LÄS MER

  2. 2. Förkunskaperna krävs! : En multimodal analys ur ett andraspråksperspektiv av två läromedel i ämnet svenska för årskurs 7 - 9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Saengnet Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråkselev; multimodal; analys; socialsemiotik; kulturella värderingar; förkunskap;

    Sammanfattning : Ämnet svenska som andraspråk är ett ämne vars relevans dikteras av elevernas behov. I detta kvalitativa arbete görs en multimodal läromedelsanalys i syfte att analysera vilka språkliga, innehållsmässiga samt kulturella förkunskaper som krävs av elever som befinner sig på svensklektioner. LÄS MER

  3. 3. Svenska som andra språk, språkutvecklande arbetssätt och läromedlet ZickZack årskurs 2 : Genom genrepedagogikens cirkelmodell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Cecilia Fetter; Sandra Källström Green; [2023]
    Nyckelord :cirkelmodellen; skrivutveckling; svenska som andraspråk; läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur läromedlet ZickZack årskurs 2 förhåller sig till cirkelmodellen och sociokulturella begrepp samt hur läromedlet bearbetar och förhåller sig till det centrala innehållet för ämnet svenska som andraspråk. Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur läromedlet är uppbyggt utifrån cirkelmodellen och hur det kan bidra till en stöttande och språkutvecklande skrivundervisning för elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Semiotiska resurser i läromedel för svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Merna Augustin; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; multimodalitet; läromedelsanalys; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en läromedelsanalys utifrån ett semiotiskt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka om och hur läromedlets bild förmedlar debattartikelskrivande i ämnet svenska som andraspråk. Undersökningen görs utifrån metafunktionerna ideationell, interpersonell och textuell. LÄS MER

  5. 5. Är läromedel i NO anpassade till andraspråkselever i låg- och mellanstadiet? : En läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Strömblad; Dunia Ablahad; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; naturorienterande ämnen; läromedelsanalys; svenska som andraspråk; BICS och CALP; text och bild i läromedel;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3 samt årskurs 4 och 5. Syftet med studien var att belysa om läromedel i NO är anpassade för elever som läser svenska som andraspråk. LÄS MER