Sökning: "Läroplansanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade ordet Läroplansanalys.

  1. 1. Eleven i Sen-Moderniteten : En Läroplansanalys och Didaktisk Modell

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Renato Johnsson Nuñez; [2024]
    Nyckelord :Late modernity; Anthony Giddens; Curriculum analysis; Didactic model; Globalisation; Sen-modernitet; Anthony Giddens; Läroplansanalys; Didaktisk modell; Globalisering;

    Sammanfattning : Denna avhandling tillämpar Anthony Giddens teori om sen-modernitet på gymnasieutbildningen, och i synnerhet dess inverkan på föreställningarna om ’jaget’ och självidentiteten. Den ger svar på den didaktiska frågan ”till vem?”. LÄS MER

  2. 2. Den förs”könande” läroplanen : Sexualitet, samtycke och relationer i svenska läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Håkan Dören; [2023]
    Nyckelord :Borgerlighet; Diskursanalys; Kön; Läroplansanalys; Makt; Risk; Sexualitet; Samtycke; Relationer; Queer; Pedagogik;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar att analysera flera läroplaner skapade mellan 1955 och 2022 för att undersöka formationen av sexualitet och kön, risk samt makt. Detta görs genom att använda diskursanalytiska metoder utifrån följande perspektiv: Sexualitet och kön, risk samt makt. LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på hälsa i idrott & hälsa : En jämförande textanalys av Sverige och Nordirland

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Linus Södergren; Dennis Lööf; [2023]
    Nyckelord :patogent; salutogent; läroplansanalys; idrott och hälsa; Nordirland; Sverige.;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats är att undersöka och jämföra perspektiven på hälsa i läroplanerna i Sverige och Nordirland. Undersökningen är en jämförande textanalys av den svenska kursplanen för idrott och hälsa 1 och den nordirländska kursplanen för Physical Education i Key Stage 4. LÄS MER

  4. 4. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  5. 5. Källkritik i Lgr 22 : En analys av källkritik och källkritiskt förhållningssätt i grundskoleämnenas kursplaner för årskurs 7–9

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Tove Törngren; [2023]
    Nyckelord :läroplansanalys; källkritik; källkritiska förmågor; grundskolan;

    Sammanfattning : The essay is about how evaluation of sources (källkritik) is described in the Swedish curriculum for the primary school, preschool class, and after-school class, Lgr 22. What was examined was the occurrence and alignment in the curricula, based on a definition of evaluation of sources that was drawn up based on texts from Skolverket and Skolinspektionen. LÄS MER