Sökning: "Lärplattan i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden Lärplattan i förskolan.

  1. 1. Pusselbitar i barnens digitala värld : En kvalitativ studie om sex förskollärares erfarenheter och uppfattningar om digitala resurser i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Eriksson; Victoria Lindevall; [2024]
    Nyckelord :Digitala resurser; digital kompetens; analogt material; komplement; samspel; utforska; förskolan; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens resultat omfattar förskollärares reflektioner kring den snabba teknologiska utvecklingen och hur det påverkar barn i förskolan. Samhällets fokus på lärplattan ifrågasätts, där studien visar vikten av att synliggöra digitala resurser som mer än bara lärplattor. LÄS MER

  2. 2. All rörelse som sker på förskolan är viktig : En kvalitativ studie om hur användningen av artefakten lärplatta i samband med specifika undervisningstillfällen kan påverka barns rörelse inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anneli Nyström; Sofie Pakkala; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; hälsa; rörelse; samspel; stillasittande;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från syftet och frågeställningar kring att synliggöra hur användandet av artefakten lärplatta i samband med specifika undervisningstillfällen påverkar barns rörelser inomhus. Studien har utgått från en kvalitativ forskning i form av rörelseundervisningstillfällen som planerats med en lärplatta tillsammans med sex barn på en förskola i Norrbotten. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olsson; Anna Glavmo; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; förskollärare; lärplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Att lära med hjälp av en lärplatta : Barns röster om lärplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Andersson; Lisa Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns perspektiv; digitala verktyg; lärplattor.;

    Sammanfattning : Barn använder sig av digitala verktyg i allt tidigare ålder och digitala verktyghar fått större fokus i förskolans läroplan efter revideringen 2018, vilket medför högre krav på den digitala undervisningen i förskolan. Med föreliggande studie undersöks barns perspektiv på deras lärande i användningen av lärplattor i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lärplattan, för barnen eller förskollärarna? : En kvalitativ studie om förskollärares syn på lärplattans användning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Jonasson; Lisa Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; lärplatta; komplement; förskollärare; digitala verktyg; pedagogiskt verktyg.;

    Sammanfattning : I våra styrdokument står det sedan 2019 framskrivet att digitala verktyg ska vara en del i den undervisning som sker i förskolan. Trots detta så finns det fortfarande en del frågetecken kring hur lärplattan ska användas tillsammans med barnen i syfte att skapa ett lustfyllt lärande. LÄS MER