Sökning: "Lärstilar dunn"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Lärstilar dunn.

  1. 1. Att lära sig om sitt lärande : En läromedelsanalys om lärstilar och studieteknik i läromedel för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Engström Hellman; Johanna Jonsson; [2020]
    Nyckelord :The Dunn Dunn learning styles model; lärstil; studieteknik; metakognition;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa likheter och skillnader i hur läromedel för svenskämnet årskurs 4-6 utformar uppgifter med hänsyn till olika lärstilar och studieteknik. För att göra detta valdes två läromedel ut, läroboken Prima Svenska 6 och det digitala läromedlet Clio. LÄS MER

  2. 2. Lärstilar : Om deras betydelse för lärares planering och organisation av matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Peter Söderberg; [2015]
    Nyckelord :Lärstil. Inlärningsstil; cognitve style; learning style; Dunn Dunn; Kolb; Matematikundervisning; Boström; Honey Mumford; matematik; LSI; PEPS;

    Sammanfattning : Gymnasieskolor har fått kritik av Skolinspektionen (2010) för avsaknad av individanpassning av matematikundervisningen och det saknas tid för elever till reflektion över olika matematikfenomen och inlärningssätt. Det här Syftet med detta examensarbete är att sammanställa aktuell forskningslitteratur som behandlar elevers individuella inlärningsstilar (här kallad lärstilar) för att öka kunskapen hos lärare och blivande lärare huruvida lärstilar har betydelse för elevers inlärning och lärastilars betydelse för organisation av matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Historiskt möte mellan lärare och elev i modern stil : En studie om två undervisningsformer för att ge eleverna bättre förutsättningar att lyckas

    Magister-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Peter Aspgren; Sofie Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Lärstilar Undervisning Historiedidaktik Vuxenutbildning Utbildning Traditionellundervisning Lärstilsanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka skillnaden mellan två undervisningsformer, dessa undervisningsformer är lärstilsanpassad undervisning och traditionell undervisning. Undervisningsformerna ställs mot varandra i form av verktyg och hur eleverna upplever att någon av formerna är mer givande för dem samt om någon av undervisningsformerna ger en ökad elevaktivitet. LÄS MER

  4. 4. Användbarhet för e-läromedel : anpassning för olika lärstilar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för arkiv- och datavetenskap

    Författare :Kristina Linde; [2014]
    Nyckelord :Usability; learning style; e-learning; user centered system design; VAKT; Användbarhet; lärstilar; e-läromedel; användarcentrerad systemdesign; VAKT;

    Sammanfattning : Vid utveckling av elektroniska läromedel är användbarhet en viktig faktor. Vad som är användbart är beroende av användarens behov och förutsättningar och läromedel har ofta en heterogen målgrupp. Målet med den här undersökningen har varit att besvara frågan hur e-läromedel kan användbarhetsanpassas för olika lärstilar. LÄS MER

  5. 5. Individualisering inom sfi ur lärarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Svitlana Bäck; [2012-08-14]
    Nyckelord :individualisering; individanpassa; lärstilar; sfi;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag några sfi-lärares syn på individualisering. Vilka möjligheter respektive begränsningar ser de med att individualisera undervisningen? Med denna studie vill jag också ta reda på hur de arbetar med individualisering samt vad de tror att den har för effekt på språkinlärningen. LÄS MER