Sökning: "Läs skriv och matematiksvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Läs skriv och matematiksvårigheter.

  1. 1. Arbetsminnets påverkan på matematikutvecklingen -  Bristande och begränsade minnesfunktioner, hur de synliggörs och assisteras

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Gabriella Idril; [2019]
    Nyckelord :arbetsminnestest; kartläggning; matematik; minnesfunktioner; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur minnestester används vid kartläggningar i en mindre svensk kommun. Frågeställningarna som låg till grund för studien var: Vilka olika minnestester används i den aktuella kommunen? Vilket syfte framkom till varför just dessa tester används? Hur kan bristande eller begränsat arbetsminne synliggöras och assisteras i den aktuella kommunen, utifrån empiriinsamling och relevant forskning? Empiriinsamlingen har skett genom intervjuer av speciallärare, specialpedagoger och skolpsykolog om minnestest i samband med kartläggningar och efterföljande stödinsatser. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar – hur, vad, när och varför? En kvalitativ intervjustudie av sex matematiklärares upplevelse av extra anpassningar i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna-Karin Bondesson; Ingrid Stoltz; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfteStudiens syfte har varit att undersöka hur sex matematiklärare uppfattar och förhåller sig till extra anpassningar för elever som uppvisar svårigheter inom både läs och skriv och matematik. Frågeställningar som har legat till grund för undersökningen är: Hur uppfattar lärarna begreppet extra anpassningar? Vilka hinder och möjligheter kan lärarna se i arbetet med extra anpassningar? Hur omsätter lärarna information om elevens specifika behov till didaktiska åtgärder? TeoriDe teoretiska utgångspunkterna som studien tar avstamp i är dels det sociokulturella perspektivet där pedagogernas didaktiska val kopplas till elevens lärande. LÄS MER

  3. 3. Språkkunskaper i matematik : Sambanden mellan läs-, skriv- och matematiksvårigheter

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Emmy Lundberg; Amine Mårtensson; [2013]
    Nyckelord :matematiskt språk; läs- och skrivsvårigheter; ordförståelse; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka sambandet mellan läs- och skrivsvårigheter och matematiska kunskaper. Undersökningarna gjorde vi genom tre intervjuer med pedagoger och matematikuppgifter lösta av 51 elever. LÄS MER

  4. 4. Språkets betydelse för matematik

    C-uppsats,

    Författare :Ashna HamaSalih; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  Vad kan det beror på att elever har svårigheter med matematikinlärning?Hur ser lärarna på språkets betydelse för lärande och undervisning i matematik?MetodArbete utgår ifrån en kvalitativ metod som bygger på intervju med ett antal lärare i fyra olikagrundskolor för tidigare år. Jag har använt bandspelaren under intervjun med lärarna, för attkunna omskriva och analysera dem i arbetet. LÄS MER

  5. 5. Sambandet mellan läsförmåga och matematiksvårigheter : fyra pedagogers uppfattningar

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Eija Karjula; Niina Parkkila; [2008]
    Nyckelord :mathematic; mathematics difficulties; reading; reading difficulties; läsförmåga; matematik; matematiksvårigheter; samband;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare ser på sambandet mellan läsförmåga och matematiksvårigheter. Aktuella rapporter visar att elevers läsförmåga har försämrats samtidigt som matematiksvårigheterna har ökat. Viss forskning pekar på ett samband mellan dessa två ämnesområden. LÄS MER