Sökning: "Läsart"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade ordet Läsart.

  1. 11. I faktakunskapens tidevarv : Hur läsning av skönlitteraturen kan brygga utbildning och bildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Linus Christenson; [2019]
    Nyckelord :Bildning; Faktakunskap; Läsarter; Religionskunskap; Skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar att undersöka om arbete med skönlitteratur och skilda läsarter i religionskunskapsundervisningen kan uppfylla både utbildnings- som bildningsmål. Genom textanalys har tre textbidrag undersökts och tolkats. LÄS MER

  2. 12. Läslust! : En litteraturstudie om motivation vid läsning av skönlitteratur i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Uddas; [2019]
    Nyckelord :Läslust; motivation; engagemang; skönlitteratur; gymnasiet.;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i tidigare forskning, är syftet i föreliggande litteraturstudie att belysa hur lust till läsning av skönlitteratur inom svenskämnet i gymnasieskolan kan skapas. De frågeställningar som utgör uppsatsens kärna är: Hur kan läsning av skönlitteratur inom svenskämnet i gymnasieskolan organiseras och planeras för att väcka läslust? På vilka sätt kan skönlitteratur läsas inom svenskämnet i gymnasieskolan för att väcka läslust? Vilken skönlitteratur kan läsas inom svenskämnet i gymnasieskolan för att väcka läslust? Forskningen förhåller sig överlag samstämmig och kompletterande, förutom viss motstridighet om skrivuppgifter och läsarter. LÄS MER

  3. 13. "Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ellen Lydahl; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda på tre pjäser hämtade från dramaantologin Länk 2018. LÄS MER

  4. 14. Djupläsning? : En analys av läroboksuppgifter riktade mot skönlitterära texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Anna Strandberg; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; gymnasiet; läroböcker; lässtrategier; schema; läsart; inferens;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att genom en jämförande läsning av olika skönlitterära lärobokstexter och dess tillhörande uppgifter kunna få ytterligare kunskap om vilken/vilka lässtrategier som uppgifterna inbjuder till. Studiens material utgörs av tre olika läroböcker och studeras med hjälp av ett analysverktyg som är utformat efter studiens frågeställningar; - Är uppgifterna till lärobokstexterna inriktade mot det som står på, mellan och/eller bortom raderna? - Vilka strategier krävs av eleverna för att de ska kunna besvara frågorna? - Förekommer det skillnader vad gäller uppgifternas inriktning och de lässtrategier som uppgifterna inbjuder till mellan de olika målgrupperna? Metoden för studien är textanalys som dels är kvalitativ, dels kvantitativ. LÄS MER

  5. 15. Hur ska vi läsa? : En kvalitativ textanalys av litteraturens funktion i tre läromedel för svenska i gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Cecilia Brandehav; [2017]
    Nyckelord :Läsart; ämneskonception; läromedel; litteraturläsning;

    Sammanfattning : This study uses a text analysis and an interpretive approach to examine literatures function in three teaching materials for the subject Swedish in upper secondary school and the abilities that reading literature will develop. The analysis has been done on the primary texts, secondary texts and teaching primary texts to determine which readings that are rewarded, which subjectconceptions that occur and how the teaching materials legitimizes reading literature. LÄS MER