Sökning: "Lågprisflygbolag"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Lågprisflygbolag.

  1. 1. Hållbarhetsredovisning inom flygbranschen : En jämförande studie av hållbarhetsredovisning mellan traditionella flygbolag och lågprisflygbolag

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Diamel Kovalj; Nikki Marjanovic; [2019]
    Nyckelord :Sustainability report; CSR; Airlines; Low cost airlines; Traditional airlines; Ryanair; SAS; Lufthansa; Norwegian; Triple bottom line; strategies; Hållbarhetsredovisning; Hållbarhetsrapport; CSR; Flygbolag; Lågprisflygbolag; Traditionella flygbolag; Ryanair; SAS; Lufthansa; Norwegian; Triple bottom line; strategier;

    Sammanfattning : Reporting of sustainability has gained an increasing importance over the past years and companies have begun to take greater responsibility for society. One major reason why sustainability has been recognized is because of the increased climate change in the world. LÄS MER

  2. 2. Traditionella flygbolagens konkurrensstrategier mot lågprisflygbolag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Tobias Bengtson; Jennifer Lundahl-Benedictsson; Sandra Peter; [2018]
    Nyckelord :Flygbranschen; Flygmarknad; Konkurrens; Konkurrensstrategier; Lågprisflygbolag; Service; Traditionella flygbolag;

    Sammanfattning : The study is based on explaining and giving a picture of strategies the traditional airlines use to compete with the low cost airlines. Since the deregulation in 1992 many low cost airlines have established themselves on Europe´s airline market and have taken over large parts of the market. LÄS MER

  3. 3. Flygindustrins utveckling efter lågprisbolagens intåg : Marknadsanalys av den europeiska flygindustrins strukturella utveckling efter avregleringen

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karl Viring; Vanesa Zanzi Ferrando; [2012]
    Nyckelord :Flygindustri; lågprisflygbolag; traditionella flygbolag; marknadsanalys; lönsamhet; Europa; Porters femkraftsmodell; DuPont-samband;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den globala luftfarten har under en längre tid ökat med avseende på antalet resenärer. Sedan 1990-talet har en avreglering av den Europeiska marknaden trätt i kraft. Avregleringen har gjort det möjligt för nya flygbolag att etablera sig och fritt konkurera med tidigare etablerade flygbolag. LÄS MER

  4. 4. Prisets betydelse på uppfattad servicekvalitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Björn Nordmark; Maja Nordell; Oscar Sandberg; [2011]
    Nyckelord :kundtillfredsställelse kundrelationer onda goda cirkeln lågpristeorier lågprisflygbolag; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag består större delen av arbetskraften i Sverige av tjänstearbeten. Oberoende på om personen arbetar i en restaurang eller i på en revisionsbyrå är målet att med tjänsteerbjudanden, göra kunden tillfredsställd. LÄS MER

  5. 5. Lågprisflygbolagens prissättningsstrategier : En kvantitativ studie av Ryanairs prissättning av flygbiljetter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Peter Gill; [2010]
    Nyckelord :Price strategies; Ryanair; Low price airlines; Price discrimination; Revenue management; Marketing; Prisstrategier; Ryanair; Lågprisflygbolag; Prisdiskriminering; Revenue management; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att analysera hur flygbolaget Ryanair prissätter sina flygbiljetter och om det skiljer sig beroende på flygsträcka. Metod: En kvalitativ longitudinell studie med deduktiv ansats där primärdata i form av prisuppgifter samlats in från Ryanairs hemsida. LÄS MER