Sökning: "L2-elever"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet L2-elever.

  1. 1. Ordförståelse i SVA03 och SVE03 : en jämförelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Annika Karlsson; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordförståelse; läsvanor; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen redogör för en jämförelse av ordförståelsen hos L1- och L2-elever och urvalsgruppen har varit elever som läser gymnasiekurserna Svenska som andraspråk 3 och Svenska 3. Syftet var att studera skillnaderna grupperna emellan, både kvantitativt och kvalitativt, samt kopplingen till informanternas läsvanor. LÄS MER

  2. 2. Lärares arbete i svenska som andraspråk : En studie om hur lärare studerar och utvecklar elevers språk­kunskaper

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :mergim manaj; [2017]
    Nyckelord :Swedish as a second language; L2-pupils; language knowledge; language level; language development; Svenska som andraspråk; L2-elever; språkkunskaper; språknivå; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammandrag Studiens syfte är att undersöka hur lärare på högstadiet diagnosticerar L2-elevers språknivå i svenska (SvA) och lärarnas metodik för att vidareutveckla elevernas språkkunskaper. Upp­gifter från lärare samlas in genom semistrukturerade intervjuer med 3 lärare från 3 skolor. LÄS MER

  3. 3. Passiva konstruktioner i lärobokstexten. En frekvensbaserad textanalys av en lärobok i Svenska som andraspråk 1-3 i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Kristina Frid; [2016-07-12]
    Nyckelord :passiva konstruktioner; skolspråk; lärobok; textanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen vill beskriva vilka karaktärer passiva konstruktioner har i en lärobok i Svenska som andraspråk för att se vilka konsekvenser karaktäristiken av konstruktionerna kan ha för undervisningen i ämnet. Grunden för uppsatsens undersökningar är att lärare måste vara medvetna om det språkbruk som finns i sitt ämne, såväl på lektionen såsom i läroboken. LÄS MER

  4. 4. Andraspråksperspektiv på läxor : En studie om förhållandet mellan hemläxor och språklig progression i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annelie Andersson; [2016]
    Nyckelord :Homework; Swedish as a second language; developing language proficiency; year 7¬–9; teachers’ perspective; Hemläxor; svenska som andraspråk; språklig progression; årskurs 7–9; lärares perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker högstadielärares erfarenheter av hemläxor i svenska som andra­­språk. Studiens syfte är att synliggöra hur lärare bedömer förhållandet mellan läxor och språklig progression. En sociokognitiv teori tillämpas för att förstå lärares motivation till att dela ut läxor och anledningen till läxans utformning. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselever i moderna språk : Lärares syn på andraspråkselevers möjligheter i ämnet moderna språk

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för svenska och litteratur; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sanna Wigren; [2015]
    Nyckelord :L2-elever; språkinlärning; moderna språk; andraspråk; främmande språk;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur lärare i moderna språk ser på L2-elevers möjligheter att lära sig ett modernt språk på grundskolan. Utifrån en kvalitativ metod samlades materialet genom intervjuer med sex lärare i moderna språk på grundskolan. LÄS MER