Sökning: "L2-elever"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet L2-elever.
1. Ordförståelse i SVA03 och SVE03 : en jämförelse
Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättningSammanfattning : Den här uppsatsen redogör för en jämförelse av ordförståelsen hos L1- och L2-elever och urvalsgruppen har varit elever som läser gymnasiekurserna Svenska som andraspråk 3 och Svenska 3. Syftet var att studera skillnaderna grupperna emellan, både kvantitativt och kvalitativt, samt kopplingen till informanternas läsvanor. LÄS MER
2. Lärares arbete i svenska som andraspråk : En studie om hur lärare studerar och utvecklar elevers språkkunskaper
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Sammandrag Studiens syfte är att undersöka hur lärare på högstadiet diagnosticerar L2-elevers språknivå i svenska (SvA) och lärarnas metodik för att vidareutveckla elevernas språkkunskaper. Uppgifter från lärare samlas in genom semistrukturerade intervjuer med 3 lärare från 3 skolor. LÄS MER
3. Passiva konstruktioner i lärobokstexten. En frekvensbaserad textanalys av en lärobok i Svenska som andraspråk 1-3 i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Uppsatsen vill beskriva vilka karaktärer passiva konstruktioner har i en lärobok i Svenska som andraspråk för att se vilka konsekvenser karaktäristiken av konstruktionerna kan ha för undervisningen i ämnet. Grunden för uppsatsens undersökningar är att lärare måste vara medvetna om det språkbruk som finns i sitt ämne, såväl på lektionen såsom i läroboken. LÄS MER
4. Andraspråksperspektiv på läxor : En studie om förhållandet mellan hemläxor och språklig progression i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie undersöker högstadielärares erfarenheter av hemläxor i svenska som andraspråk. Studiens syfte är att synliggöra hur lärare bedömer förhållandet mellan läxor och språklig progression. En sociokognitiv teori tillämpas för att förstå lärares motivation till att dela ut läxor och anledningen till läxans utformning. LÄS MER
5. Andraspråkselever i moderna språk : Lärares syn på andraspråkselevers möjligheter i ämnet moderna språk
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för svenska och litteratur; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur lärare i moderna språk ser på L2-elevers möjligheter att lära sig ett modernt språk på grundskolan. Utifrån en kvalitativ metod samlades materialet genom intervjuer med sex lärare i moderna språk på grundskolan. LÄS MER