Sökning: "LEAN TÄNKANDE"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden LEAN TÄNKANDE.
1. Organisationskulturens påverkan på Lean-implementering : En komparativ fallstudie
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studie belyser hur samspelet mellan ledarskapet och organisationskulturen har påverkat Lean-implementeringen i två företag genom en komparativ fallstudie. Lean har flera definitioner och kan betraktas som ett koncept inom verksamhetsstyrning i syfte att minska slöseri, genom att eliminera icke-värdeskapande aktiviteter inom organisationen. LÄS MER
2. Användningen av BIM-verktyg och Lean-principer för optimerade tidsplaner i byggprojekt : En fallstudie av implementering
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Inom byggbranschen är förseningar i byggprojekts leveranser vanligt förekommande och utgör ett utmanande problem. För att övervinna detta problem krävs en utvecklad och noggranna tidsplaner som följs av alla berörda parter. LÄS MER
3. Effektiviseringar med hjälp av Lean hos ettmindre tillverkande företag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknikSammanfattning : Industrin står idag inför skenande prishöjningar av framförallt råvaror som metall, dettaberor bland annat på Covid-pandemin men också andra oroligheter som sker omkring ivärlden. Detta sätter mer och mer press på befintliga tillverkande företag inom landetsamtidigt som pressade priser från andra länder konkurrerar. LÄS MER
4. Flaskhalsar inom losshållningens logistik : En kvalitativ studie om logistikens påverkan på losshållningens arbetssätt
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Byggbranschen ställs idag inför höga förväntningar. För att behålla en konkurrenskraft behöver byggbranschen reducera mängden aktiviteter som inte tillför värde. Lean är en teori som har utvecklats till att vara ett centrum för logistiskt tänkande. LÄS MER
5. Läraren och digitala läromedel i matematikundervisningen : Digitala läromedel och deras möjligheter att ge läraren stöd i sin matematikundervisning i grundskolans tidiga år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Läraren har enligt läroplanen ett ansvar att se till varje elevs enskilda behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande, samt ta hänsyn till att eleven får använda digitala verktyg på ett sätt som hjälper eleven i sin kunskapsutveckling. För att läraren ska kunna leva upp till detta ansvar kan läraren ta stöd av ett digitalt läromedel i sin matematikundervisning. LÄS MER