Sökning: "LRF Mjölk"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden LRF Mjölk.

  1. 1. Got Milk? Sustainability transitions in culturally embedded institutions

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ludwig Bengtsson Sonesson; [2017]
    Nyckelord :Transition Theory; Institutionalization; Oatly; Milk; LRF Mjölk; Social Sciences;

    Sammanfattning : How to sustainably feed the world amounts to one of our biggest contemporary challenges. In Sweden, the environmental footprint of the dairy industry has caused a lively debate which culminated in a law-suit between LRF Mjölk and Oatly over the use of marketing phrases such as “Wow No Cow” and “No Soy. No Milk. No Badness”. LÄS MER

  2. 2. Krona för korna : En kvalitativ studie av tre organisationers stöd till de svenska mjölkbönderna ur ett CSR-­‐perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anneli Diaz; Madeleine Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; samhällsansvar; kommunikation; mjölk;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Den senaste tiden har frågan kring mjölkböndernas rådande situation fått mer uppmärksamhet. Denna uppmärksamhet har i sin tur resulterat i att olika initiativ för att stödja mjölkproducenterna har uppstått. Bland annat det initiativ som genomförs av ICA tillsammans med LRF samt ett initiativ från Axfood. LÄS MER

  3. 3. Changing the World through Consumption : The Contradictions of Political Engagement in the Case of Oatly

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alexandra Mccrow-Young; [2016]
    Nyckelord :commodity activism; political engagement; online activism; political consumption; Oatly; Sweden; vegan movement; environmental movement; Social Sciences;

    Sammanfattning : In 2014, Swedish oat milk producer Oatly was sued by the dairy lobby LRF Mjölk for their use of marketing slogans such as “It’s like milk, but made for humans” which the dairy lobby claimed painted cow’s milk negatively. Dubbed the “milk wars”, the dispute sparked an intense debate over the political and environmental impacts of dairy production up until and beyond the court’s decision in November 2015. LÄS MER

  4. 4. Corporate responsibility through value chain collaboration : the case of the Swedish soy dialogue

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Louise Åhlman; [2015]
    Nyckelord :business-NGO interaction; CSR; drivers; enablers; food industry; multi-stakeholder initiative; network; responsible sourcing; sustainability; wicked problem;

    Sammanfattning : An increasing world population places ever growing demands on the Earth’s capacity for food production. Soy is an agricultural commodity of great importance in the global food system, but it is also accompanied with several severe sustainability challenges. LÄS MER

  5. 5. Tryckt stämning i kyldisken - en kvalitativ studie om en diskursiv maktkamp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Annika Hällström; Sofia Bleiweiss; [2015]
    Nyckelord :socialkonstruktionism; diskurs; Foucault; makt; ideologi; budskapsstrategi; hälsokommunikation; agenda-setting; sanning; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att öka förståelsen för hur marknadskommunikation kan utgöra ett medel i diskursiva maktkamper på en konkurrenskraftig marknad samt hur denna kommunikation kan tänkas tolkas och förstås av mottagaren. Studien utgår från fallet LRF och Oatly där vi undersöker den diskursiva maktkamp som uppstått mellan deras skilda sanningar om mjölk och hur de förhåller sig till varandras sanning i sin kommunikation. LÄS MER