Sökning: "Lars Lukas"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Lars Lukas.

  1. 1. The Impact of Inflation on Capital Rotation in Inflationary Inflection Points : An Investigation on How Inflation Affects Capital Rotation Between Major Market Sectors as Economies Shift from Disinflation to Reflation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi; Jönköping University/IHH, Nationalekonomi, Finansiering och Statistik

    Författare :Lars Lucas Philip Hansson; Lukas Berzups; [2021]
    Nyckelord :Inflation; Inflation Cycles; Reflation; Rising Inflation; Decreasing Inflation; Disinflation; Capital Rotation; Capital Cycles; Inflection points; Interest Rates;

    Sammanfattning : There has been a multi-decade disinflationary period that, with the conjunction of recent pandemic-related events, led to extremes in various economic metrics: record lowest interest rates and inflation, increasingly loose monetary and fiscal policies leading to severe debt levels and money supply - all resulting in a multi-front pressure on inflation to start increasing, and after 30 years, for economic environments to reach an inflection point from disinflation to reflation. How would various market sectors perform if suddenly inflation starts to surge? Previous research of similar events, such as in the 1970s, as well as theory, points towards certain market sectors and asset classes, such as commodities, to outperform their peers. LÄS MER

  2. 2. Existentiella samtal med äldre män : Kan det stärka deras psykiska hälsa?

    Kandidat-uppsats, Teologiska högskolan Stockholm/Avdelningen för teologi

    Författare :Annika Lodén; [2017]
    Nyckelord :Äldre; psykisk ohälsa; självmord; existentiell hälsa; män; samtal;

    Sammanfattning : I dagens samhälle eftersträvas ungdomlighet. Det gråa håret färgas och begynnande rynkorsminkas över. Journalisten och författaren Arvid Lagercrantz har skrivit förordet till en bokredigerad av filosofie magister och sjuksköterskan Susanne Rolfner Suvanto. Lagercrantzbelyser att det inte alltid är så roligt att bli äldre. LÄS MER

  3. 3. Psykoterapeutens känslor - risker och möjligheter i terapin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Lars-Percy Andersson; [2016]
    Nyckelord :Psychotherapist´s emotions; Genuineness; Mental surgery; Psykoterapeutens känslor; Genuinitet; Mental kirurgi;

    Sammanfattning : Bakgrunden är att det finns få referenser inom forskningen på den terapeutiska relationen som explicit handlar om psykoterapeutens känslor i relationen. Syftet med denna studie är att förstå mera om psykoterapeutens känslor, vad som utlöser dem i terapirelationen och vilka risker och möjligheter som psykoterapeuterna upplever med känslorna i terapin. LÄS MER

  4. 4. Psykoterapeuters upplevelser och erfarenheter av att bedöma suicidrisk hos patienter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Lars-Göran Johansson; [2015]
    Nyckelord :Psychotherapists; Suicidal patients; Attempted suicide; Experiences; Pykoterapeuter; Sicidala patienter; Sicidförsök; Uplevelser; Efarenheter;

    Sammanfattning : Inledning: Psykisk ohälsa och missbruksproblem utgör betydande riskfaktorer för suicid i vårt samhälle. Psykoterapeuters erfarenheter och upplevelser kring att bedöma suicidrisk hos patienter är ett viktigt bidrag för överlevnad och till vidare forskning för att minska antalet självmord. LÄS MER

  5. 5. Dialekters påverkan på varumärkets personlighet och styrka

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Christoffer Tangen; Lukas Morinder; Elin Lyrfors; [2015]
    Nyckelord :Varumärkesstyrka; Radioreklam; Jennifer Aaker; Varumärkespersonlighet; Dialekt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Dialekters påverkan på varumärkets personlighet och styrka Seminariedatum: 2015-06-04 Ämne/kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Elin Lyrfors, Lukas Morinder, Christoffer Tangen Handledare: Lars Carlman Nyckelord: Varumärkespersonlighet, dialekt, Jennifer Aaker, radioreklam, varumärkesstyrka. Syfte: Att utifrån existerande teori inom marknadsföring-, lingvistik- och psykologiforskning utreda huruvida användandet av olika svenska dialekter har en inverkan på varumärkespersonlighet, köpintentioner, prispremium och gillande. LÄS MER