Sökning: "Legitimitetsstrategier"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Legitimitetsstrategier.

  1. 1. Känsloladdade kommentarsfält – de nya offentligheterna : En kvalitativ fallstudie av nöjesparken Gröna Lunds kriskommunikation på Instagram efter Jetlinolyckan 2023

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :André Johansson; Clara Richardson; [2024]
    Nyckelord :semiotic resources; emotions; communicative responses; crisis communication; legitimacy; amusement park; Instagram and social semiotic multimodal text analysis; semiotiska resurser; känslor; kommunikativa reaktioner; kriskommunikation; legitimitet; nöjespark; Instagram och socialsemiotisk multimodal textanalys;

    Sammanfattning : Sociala medier är en plattform som kantas av känslor. Samtidigt vänder sig människor dit under kriser för att dela känslor och prata med varandra. I kommentarsfältet på Gröna Lunds Instagraminlägg, där de kommunicerar efter Jetlineolyckan, 2023, händer detta. LÄS MER

  2. 2. Balanserad hållbarhetsredovisning : En studie om hur skogsindustrier balanserar positiv och negativ hållbarhetsinformation

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Axel Mörk; Nils Cider; [2023]
    Nyckelord :TBL; GRI; Legitimitetsstrategier; Skogsindustri; Balans;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur nordiska skogsindustrier för verksamhetsåret 2021 redovisar hållbarhetsinformation i enlighet med Global Reporting Initiative (GRI) Standards. Skogsindustrins hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisningar är högaktuellt och genomgår en stor förändring, där GRI kan vara ett hjälpande verktyg för harmonisering. LÄS MER

  3. 3. Nutidens skogsindustri i ett framtids- och dåtidsformat - Strategisk manipulering i hållbarhetsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :William Andersson; Viktor Eklund; [2023]
    Nyckelord :sustainability accounting; decoupling; stakeholder theory; legitimacy strategies; legitimacy; hållbarhetsredovisning; decoupling; intressentteori; legitimitetsstrategier; legitimitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera skogsindustriella företags decouplingstrategier, dess antecedenter och dess konsekvens. Företagen som har undersökts är BillerudKorsnäs, Holmen och Svenska Cellulosa AB (SCA) i en flerfallsstudie. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsrapportering av ett varumärkesskadat företag : En fallstudie om hur H&M anpassar sin signalering efter samhällets kritik för att återuppbygga sin legitimitet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tuva Kiiveri; Sofia Gynt; [2023]
    Nyckelord :Sustainability report; sustainability; signalling; legitimacy; CSR; Hållbarhetsrapport; hållbarhet; signalering; legitimitet; CSR;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-30. Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp. Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sofia Gynt och Tuva Kiiveri. LÄS MER

  5. 5. Legitimitetsstrategier i svenska företags hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Cecilia Israelsson; Josefin Berglund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Företagens hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning har blivit allt viktigare för att visa enöppen och transparent bild av hur företagen hanterar sina sociala och miljömässigaansvarsområden. Fokus riktas mot hållbarhetsredovisningarna och den potentiellaanvändningen av dem som ett legitimerande verktyg. LÄS MER