Sökning: "Liability of newness"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Liability of newness.
1. The Logic Behind Business Incubation for Creative and Technology-Based Startups : A Study of the Support Provided By Business Incubators to Startups With Different Business Logics
Magister-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Small businesses are an important part of innovation, competitiveness and economic development. Support systems such as business incubators have emerged with the purpose of helping these startups develop. LÄS MER
2. From Office Space to Seal of Approval: A qualitative embedded case-study exploring the benefits of joining a business incubator
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Legitimitet som en nyckel till överlevnad: En fallstudie om legitimitetsskapande hos viktiga intressenter för Watersprint
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
4. Inkubatorer: Nyckeln till legitimitet?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Inkubatorer: Nyckeln till legitimitet? En kvalitativ studie om hur tillhörigheten till en inkubator skapar legitimitet för startupföretag Seminariedatum: 2020-06-03 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå i Strategic Management, 15 högskolepoäng Författare: Simon Blackman, Erik Landgren, Clara Ramshage Handledare: Olof Hallonsten Fem nyckelord: Liability of Newness, Inkubator, Legitimitet, Startupföretag, Stakeholder Syfte: Studien syftar till att undersöka vilken roll inkubatorer fyller i att skapa legitimitet för startups anknutna till dessa samt hur förutsättningarna för överlevnad och tillväxt påverkas av legitimiteten som inkubatorer genererar. Metod: Kvalitativ undersökning med primärmaterial i form av semistrukturerade intervjuer där respondenter valts utifrån ett icke-sannolikhetsurval. LÄS MER
5. Barriärer vid internationalisering av ett born digital-företag : En fallstudie på Nordic Business House
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Helt digitala bolag antas många gånger inte möta samma typer av barriärer som de som producerar fysiska produkter eller är delvis digitala. Det finns mycket forskning inom internationalisering och barriärer, men sällan med avseende på born digitals, digitala företag med hög digitaliseringsgrad som internationaliserar sig tidigt. LÄS MER