Sökning: "Lilie Chouliaraki."

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Lilie Chouliaraki..

  1. 1. Bränder som bränder, eller? : En kritisk diskursanalys av Dagens Nyheters rapportering om bränderna i Kalifornien 2020 samt bränderna i Amazonas 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amy Thomas; Hektor Wedin; [2021]
    Nyckelord :Bränder i Amazonas 2020; Bränder i Kalifornien 2020; Klimatrapportering; Global journalistik; Alarmism; Miljöjournalistik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka Dagens Nyheters rapportering om bränderna i Kalifornien 2020 samt bränderna i Amazonas 2020. Vi avser att undersöka vad det finns för skillnader och likheter i omfång och karaktär av Dagens Nyheters rapportering om bränderna samt på vilket sätt Dagens Nyheter framställer klimatförändringarna i rapporteringen om respektive brand. LÄS MER

  2. 2. ”Nytt offer för coronasmittan” : Hur skildras de lidande beroende på det geografiska avståndet i nyhetsrapporteringen kring en global pandemi?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmi Alfredsson; Alexandra Lönn; [2020]
    Nyckelord :covid-19; sufferers; receiver; covid-19; lidande; smitta; mottagare;

    Sammanfattning : Genom en kvantitativ innehållsanalys av artiklar som berör smittade av covid-19 i Kina och Sverige undersöks det om distanserat lidande kan väcka medlidande hos mottagaren på samma sätt som när det sker nära mottagaren själv. Urvalet är artiklar publicerade i Aftonbladet mellan februari till juni 2020 då viruset spred sig globalt och blev en pandemi. LÄS MER

  3. 3. Ethical Dilemmas in Mediation of International Aid : We Effect's Visual Communication from Kenya to Sweden

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Julia Denifl Örtegren; [2019]
    Nyckelord :Mediation of distant sufferers; cosmopolitanism; global culture; encode decode; ethical dilemmas; engaging campaigns; international aid;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate how international development organizations are working to communicate campaigns and photographs from one cultural context to another. Additionally, will challenges in making campaigns which are both ethical appropriate and engaging be highlighted and discussed in relation to today’s impatient media landscape where globalization and development are dominated by economic interests. LÄS MER

  4. 4. The Woman Was Raped - A Critical Discourse Analysis of Swedish News Media Coverage of Rape and Sexual Assault

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Lisa Lindqvist; [2018]
    Nyckelord :sexual crime; rape; discourse on sexuality; critical discourse analysis; gender constructivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Departing from the question of how linguistic representations of sexual crime are connected to social practices around sexuality, this discourse analysis looks into 30 news articles on sexual crime to identify discourses around male and female sexuality. As most sexual crimes are committed by men and against women, the analysis focuses on connecting discursive descriptions of men and women in relation to sexual crime, to power relations between men and women in society. LÄS MER

  5. 5. Individens identitetsskapande genom osynliga märken : En studie om identitetsstimulans för månadsgivare till Amnesty International Sverige

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Emma Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Identity; Individual; Brand; Identity stimulation; Identity process; Self-oriented; Others-oriented; Reduce suffering; Amnesty International Sweden; Zygmunt Bauman; Sidney Levy; Lilie Chouliaraki.;

    Sammanfattning : This study investigates the relationship between the individual and their monthly donation to the INGO Amnesty International Sweden as a process of identity stimulation. Problematizing how consuming a brand whichdoes not give anything concrete back to the individual communicates through core values in order to strengthen identity. LÄS MER