Sökning: "Lina Hellberg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Lina Hellberg.

  1. 1. Pedagogers förhållningssätt till barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Persson; Emelie Hellberg; [2017]
    Nyckelord :förhållningssätt; bemötande; inflytande; delaktighet; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagogers förhållningssätt till inflytande gestaltas i förskolan. Observationer och intervjuer genomfördes på en förskola. LÄS MER

  2. 2. Lärares retorik och praktik gällande formativ bedömning i svenskämnet : - En kvalitativ undersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lina Hellberg; Malin Persson; [2017]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande; formativt förhållningssätt; fallstudie; observation; intervju; hermeneutik;

    Sammanfattning : Lärare kan sakna en fördjupad förståelse för arbetet med formativ bedömning, vilket kan leda till att de använder metoderna på ett oreflekterat och rutinmässigt sätt. Syftet med vår undersökning var att få en bild av lärares retorik och praktik beträffande deras bedömning, med särskilt fokus på den formativa bedömningen i svenskämnet. LÄS MER

  3. 3. Bilder i grundsärskolans undervisning : Möjlighet eller hinder för god lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Torngren; Klara Hellberg; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; lärare; undervisning; skola; utvecklingsstörning; grundsärskola; träningsskola; aktionsforskning; AKK; bildstöd;

    Sammanfattning : I yrket som lärare i grundsärskolan förekommer arbetet med bilder i undervisningen, så kallat bildstöd, som en naturlig och viktig del av vardagen. Syftet med denna studie var att undersöka hur bilderna används som redskap i undervisningen genom att ge svar på följande frågor: - Vad är det som kan utvecklas så att användandet främjar lärmiljön och faktiskt blir ett stöd? - Vilka faktorer av bildstödsanvändandet hindrar en god lärmiljö? - Kan samverkan mellan lärare i grundsärskolan förändra förutsättningarna för bildstödsanvändandet så det verkar gynnade för undervisningen? För många elever med utvecklingsstörning är bilder ett redskap som används för kommunikation, ett hjälpmedel för att få struktur och en väg till att utveckla andra kommunikationsformer. LÄS MER

  4. 4. Rösten i ansträngning: En explorativ studie av träningsinstruktörers röstanvändningRösten i ansträngning: En explorativ studie av träningsinstruktörers röstanvändning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Lina Casserstål; Sofie Hellberg; [2012]
    Nyckelord :Ambulatory Phonation Monitor APM ; röst; subjektiv röstskattning; objektiv röstmätning; träningsinstruktörer; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : De studier om röstkvalitet hos träningsinstruktörer som hittills genomförts har alla innefattat subjektiva skattningar. Tidigare har inga objektiva mätningar utförts på träningsinstruktörer under pågående träning. LÄS MER

  5. 5. ”Olika uttryck för kommunikation” : förskollärares uttalanden om kommunikation i mötet med barn och föräldrar på två mångkulturella förskolor

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lina Hellberg; Cecilia Regnell; [2011]
    Nyckelord :kommunikation; förskola; mångkulturell; förhållningssätt; stöd;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kvalitativ studie som handlar om kommunikation på mångkulturella förskolor. Syftet med den empiriska undersökningen är att ta reda på hur förskollärare uttalar sig om den kommunikation som sker på mångkulturella förskolor. LÄS MER