Sökning: "Linda Fredriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Linda Fredriksson.

  1. 1. Stödsamtal : En intervjustudie om stödsamtalets innehåll och utformning inom psykiatrisk omvårdnad i öppenvården

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Sandra Carlqvist; Linda Nygren; [2023]
    Nyckelord :Lidande; psykiatri; relation; stödsamtal; vårdande samtal.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier påvisar frånvaro av forskning kring stödsamtal inom psykiatrisk öppenvård och att dessa kan upplevas som otydliga och utan bestämd utformning. Genom stödsamtal kan patienten erbjudas olika verktyg för att stärka sina egna förmågor. LÄS MER

  2. 2. Alla elevers rätt till skrivutveckling : Inkludering och stöttning av barns genreskrivande i årskurs 5 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Irene Löfqvist; Linda Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :inclusion; differentiation; high performing students; low performing students; writing; elementary school; scaffolding; SFG; genre pedagogy; narrative; inkludering; differentiering; högpresterande elever; lågpresterande elever; skrivundervisning; grundskola; mellanstadieelever; textgenrer; sociokulturell teori; scaffolding; systemisk funktionell grammatik; genrepedagogik; textanalys; berättande texter;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på elevers skrivande av berättande texter i ämnet svenska från årskurs 5 och 6. Syftet var att undersöka hur lärare kan arbeta stöttande för både låg- och högpresterande elever i arbetet med skrivande av genretexter. LÄS MER

  3. 3. Övergången mellan förskola och förskoleklass : en kvantitativ studie om betydelsen av kontinuitet vid förskoleklassens mottagande av elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linn Andersson; Maria Fredriksson; Linda Vincent; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i övergångar mellan förskola och förskoleklass med fokus på begreppet kontinuitet och dess betydelse för mottagandet av elever i behov av särskilt stöd. Övergången kan ses som ett möte mellan två skolformer med möjlighet för informationsutbyte, inte minst rörande elever i behov av särskilt stöd, elever som inte fått någon tydlig plats i tidigare forskning rörande mottagandet i förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Barns språkutveckling i förskolan : - sett från ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Fredriksson; Malin Ronnebrink; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; förskola; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Förskolans roll i barns språkutveckling kan ses vara betydande för hur barn utvecklar språket. Utifrån detta valdes att undersöka språkutveckling i kontext till förs­k­o­l­a­n. Syf­tet med studien är att undersöka förskollärares perspektiv på barn språkutveckling i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Det begriper du väl? : Så kan myndigheters webbtexter bli lättare att läsa och förstå

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Fredriksson; Marie Tengberg; [2020]
    Nyckelord :Informationsarkitektur; användbarhet; begriplighet; klarspråk; läsbarhet;

    Sammanfattning : Are the websites of official bodies easy to read and understand? Swedish legislation states that the language of the public sector is to be cultivated, simple and comprehensible. This study investigates which factors within information architecture (IA) can contribute to making websites easy to read and understand. LÄS MER