Sökning: "Linda Lärare Larsson"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Linda Lärare Larsson.

  1. 1. Från identifikation till insats

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Anvell; Linda Karlsson; Karin Larsson; [2021-02-26]
    Nyckelord :matematik; kartläggningsmaterial; identifiering; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka vilka kartläggningsmaterial i matematik som används i årskurserna 1-6, utöver de obligatoriska bedömningsstöd som Skolverket ger ut. Syftet var även att undersöka på vilken nivå beslut om kartläggningsmaterial tas, samt vilken yrkesgrupp som ansvarar för genomförandet och/eller analysen av resultatet. LÄS MER

  2. 2. UNDERVISNINGSSTATEGIER SOM FRÄMJAR LÄRANDE FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD En jämförande studie av sex mellanstadielärares strategier i klassrummet i grundskola och grundsärskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Larsson; Beatrice Silfver Hellman; Hilda Vindlycke; [2020-01-16]
    Nyckelord :Undervisningsstrategi; grundsärskola; grundskola; nära lärarskap; förutsägbarhet; struktur; tydliggörande; informationstolkning; uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilka undervisningsstrategier lärare i grundskola och grundsärskola använder i klassrummet för att främja lärande hos elever i behov av stöd genom att besvara följande syftesfrågor; Vilka undervisningsstrategier använder lärare för att främja lärande hos elever i behov av stöd? Vilka likheter och skillnader i val av undervisningsstrategier kan vi se mellan lärare i grundskola och grundsärskola? Teori: Studien använder socialkognitiv teori, med begreppen self-efficacy och human agency, i kombination med sociokulturell teori, där elever lär i samspel. Metod: Som metod användes ett kvalitativt tillvägagångssätt med observation och gruppintervju. LÄS MER

  3. 3. Elevers bristande förståelse för algebra : Lärarens arbetssätt är betydande för elevers motivation och förståelse i matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jenny Green; Linda Larsson; [2018]
    Nyckelord :Algebra; arbetssätt; förklaring; förståelse; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Att förstå det abstrakta området algebra kan för elever vara komplicerat. För att komma närmare en förståelse för eleverna läggs stor vikt vid lärarens förklaring och arbetssätt som kan vara traditionellt inriktad eller mer sociokulturellt inriktad. LÄS MER

  4. 4. När närmiljön tar plats i NO-undervisningen – en intervjustudie med lärare på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anjali Lambrin; Linda Larsson; [2017]
    Nyckelord :intervjuer; lågstadielärare; NO-undervisning; närmiljö; praktiskt lärande;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka om lärare använder sin skolas närmiljö i NO- undervisningen och i så fall i vilken utsträckning. Vi har även intresserat oss för om närmiljöns utformning påverkar hur den används och hur ett praktiskt lärande i närmiljön kan se ut. LÄS MER

  5. 5. Arbetsglädje och meningsfullhet ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Larsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Lärares arbetssituation är ett aktuellt tema, både i media och bland myndigheter diskuteras det mycket om läraryrket. Syftet med studien är att ta reda på vad arbetsglädje är för lärare, vilka faktorer som påverkar arbetsglädjen och om lärare upplever sitt arbete som meningsfullt. LÄS MER