Sökning: "Linköpings universitet institutionen för ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Linköpings universitet institutionen för ekonomi.

  1. 1. Dragkampen mellan hållbarhet och kortsiktig lönsamhet : En studie om hur börsnoterade industriföretag ställer om mot en cirkulär affärsmodell utifrån ett styrningsperspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Matilda Johansson; Agnes Lundvall; [2023]
    Nyckelord :sustainable development; circular economy; circular business models; circular activities; sustainability management control; management control; 3R-framework; MCS as a package; hållbar utveckling; cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; cirkulära aktiviteter; hållbarhetsstyrning; traditionell styrning; 3R-ramverket; paket av styrsystem;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med rådande klimatförändringar förväntas företag ta större ansvar för att uppnå FN:s globala hållbarhetsmål. I linje med detta har EU utvecklat en handlingsplan för omställningen till en cirkulär ekonomi för att bidra till hållbar utveckling. Detta kräver att företag ställer om mot cirkulära affärsmodeller. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för en lyckad implementation av PaaS-modeller : En kvalitativ studie om drivkrafter, utmaningar, åtgärder och förmågor

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Vincent Svenmar; Erik Soinio; [2023]
    Nyckelord :PaaS; PSS; Servitization; Circular economy; Business models; Transformation; PaaS; PSS; Tjänstefiering; Cirkulär ekonomi; Affärsmodeller; Transformation;

    Sammanfattning : I en värld där tjänstefieringsprocessen blivit alltmer vanlig och där konsumenterna börjar övergå i en förändring från att äga produkter till att i stället äga rätten att använda dem, har flera typer affärsmodeller uppstått som gör detta möjligt. En av dessa är produkt som en tjänst (Product as a Service - PaaS), som är ett relativt nytt koncept där kunden inte äger produkten, utan snarare betalar för tillgången till den. LÄS MER

  3. 3. "Det är bara att äta lite kex" : En intervjustudie om kvinnors upplevelser av extremt graviditetsillamående - hyperemesis gravidarum

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Jonna Menzinsky; [2023]
    Nyckelord :hyperemesis gravidarum;

    Sammanfattning : Tidigare forskning framhäver att hyperemesis gravidarum (HG) är ett tillstånd som innebärihållande och extremt illamående och kräkningar, vilket föranleder betydande hälsorelateradekonsekvenser för den gravida som drabbats. Trots detta råder det osäkerhet kring etiologin,effektiva behandlingar saknas och kunskapen om diagnosen är bristfällig. LÄS MER

  4. 4. Delad glädje är dubbel glädje : Bör ägandeskap och integritet ses som en möjlighet eller barriär till ökad användning av peer to peer tjänster?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet

    Författare :Malin Andersson; Julia Blom; [2023]
    Nyckelord :Delningsekonomi; sharing economy; peer to peer ekonomi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Kostar revisionen mer än den smakar? : En studie om vilka svenska små aktiebolag som frivilligt väljer revision.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Madeleine Andersén; Rebecka Lundstedt; [2023]
    Nyckelord :Voluntary audit; audit obligation; Swedish small companies; agency theory; signaling theory; institutional theory.; Frivillig revision; revisionsplikt; svenska små företag; agentteori; signalteori; institutionell teori;

    Sammanfattning : År 2010 infördes gränsvärden för revisionsplikt vilket gjorde revisionen frivillig för små företag. Sedan införandet av frivillig revision har allt fler svenska små företag valt bort revision, de huvudsakliga orsakerna är kostnaden, tiden det tar från företagsledningen och den upplevda bristen på nytta. LÄS MER