Sökning: "Linn Hansen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Linn Hansen.

  1. 1. "Det finns kapacitet för mer" : En kvalitativ studie av sva-lärares didaktiska utmaningar vad gäller undervisning av språkintroduktionselever med lång skolbakgrund, med elever från Ukraina som exempel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Linn Hansén; [2022]
    Nyckelord :Elever från Ukraina; nivåindelning; skolbakgrund; språkintroduktion; språk- och kunskapsutvecklande arbete.;

    Sammanfattning : This study aims to explore the specific didactic conditions identified by Swedish as a second language teachers working with content-based language instruction for newly arrived students with a strong educational background and solid subject knowledge, but very limited knowledge of Swedish – and to discuss the possible approaches the teachers suggest. The study is inspired by the fact that in 2022, a significant number of students from Ukraine started enrolling in language introduction programs across the country. LÄS MER

  2. 2. "Sätter jag inte ett betyg riskerar du att utvisas ur landet" : En kvalitativ studie av den nya gymnasielagens inverkan på sva-lärares yrkesroll och -utövande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linn Hansén; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nya gymnasielagen NGL ; lärares yrkesetik; läraryrket som profession;

    Sammanfattning : I och med den nya gymnasielagen som trädde i kraft 2018 beviljades en grupp ungdomar tillfälligt uppehållstillstånd för studier. Villkoren i lagen förbinder enskilda lärares yrkesutövning med elevens fortsatta möjlighet att stanna i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Tala för framtiden : Fem grundskollärares syn på muntlig framställning i klassrummet

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Linn Hansen; [2011]
    Nyckelord :Grundskollärare; muntlig framställning; retorik; talängslan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka några lärares syn på arbetet med elevers muntliga framställning, eftersom jag saknar studier som undersöker de tidiga årskursernas muntliga arbete. Den empiriska delen bygger på semistrukturerade intervjuer med fem lärare verksamma i årskurs 1-3. LÄS MER